Hej Amino, Jeg ved der er en del herinde der har erfaring med anskaffelse af kapital til opstart af virksomhed, og søger derfor lidt gode råd. Vi er to der har mange års erfaring med det vi skal arbejde med (Skriv evt til mig for info) Vi har arbejdet på budgetter, forretningsplan samt at få første kontrakt i hus de sidste 5 måneder. Vi har købt konkursbo for at få det it udstyr vi skal bruge, samt fundet en dygtig revisor, og en dygtig advokat. Alle virker engagerede, og vil projektet meget. Kontrakten er i hus og vi kan starte, kontrakter til medarbejdere klar, og det samme er de første medarbejdere, og et meget billigt lejemål, men alligevel tøver bankerne. Advokat og revisor undrer sig over bankernes tøven, go det samme gør vi, da både budgetter samt forretningsplan er meget gennemarbejdede og realistiske (specielt nu hvor der ligger en kontrakt!) Vi skal mødes med private investorer de næste par dage, men ville foretrække en bank, så vi selv hænger på risikoen (sammen med banken selvfølgelig). Lånebehovet ligger på den venlige side af 250.000kr, og vi har indskudt godt 60.000kr. Derudover har vi prøvet at tilbyde banken at vi kunne låne til højere rente (15-20% pa.), samt kortere afbetaling (4-6mdr) Nogen der har gode forslag til at komme videre? Håber der er nogen der har en god idé eller 2, og ja, Amino Kapital er bestemt en mulighed der bliver overvejet, men alt koster penge idag, og vi må lige spare på dem lidt endnu. På forhånd tak :) |
De fleste banker ser helst at man selv har indskudt noget lignende det som de bliver bedt om som lån. Noget andet er så, at I jo beskriver noget med et overordentligt godt materiale - eneste fejl man kan forestille sig med det samme, er at det jo så længe I ikke har været rigtigt igang - er og blive et budGÆT i bankernes øjne. Personale ind og hvad ved jeg - lige fra en tidlig start og så et lån på 250000 tror jeg skræmmer mange banker desværre.
Du skal jo i alle fald regne med at du og din makker skal kautionere personligt. Har I nogen form for sikkerhed at skubbe ind der, hus, bil eller lignende?
hvis ikke, så tror jeg I bliver nødt til at være realistiske og se om i kan få f.eks. det halve nu, og den anden halvdel når I aflægger første kvartals regnskab måske med en revisor note, så det er blanding af budget og drift - eller måske tilmed første halvår - men prøv flere banker, først og fremmest jeres egne personligt, men ellers måske Nordea + et par små banker og overvej, hvis I føler det kan hjælpe, at tage revisor med til mødet og fremlæggelsen
250 t uden sikkerhed på basis af rent start budget, er vanskeligt
vh