Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistrering

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 18. Aug 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har startet en lille forretning - som går stille og roligt opad.

Sidste år indkøbte jeg varer for ialt 48.000 incl. moms, hvoraf jeg videresolgte ca. ½-delen af det indkøbte og resten var til eget forbrug. (Hårshampoo, cremer o.l.)

Jeg er meget i tvivl om, hvornår jeg egentlig skal lade mig momsregistrerer, da jeg jo ved at græsen ligger på 50.000,- kr, men af hvilket beløb?

De 48.000,- kr. incl. moms - er jo indkøbsprisen for mig, og jeg vidersælger det jo til vejledende salgspris, som jo ligger ca. 30% over indkøbsprisen.

Hvordan skal jeg egentlig beregne dette?  Så jeg får det reelle beløb, og dermed ved hvornår jeg skal momsregistreres?

Eller skal jeg bare lade mig momsregisterere nu, så jeg ikke risikerer at gøre noget forkert/ulovligt?

mvh

Henny

Fra 8200 Aarhus
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 17:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal lade dig momsregistrere hvis din omsætning kommer over 50.000kr, altså det beløb du får for de varer du sælger. Men hvis du ikke er momsregistreret, og din omsætning overstiger 50.000 mener jeg du ved en momsregistrering også skal svare moms af de første 50.000kr, hvorfor jeg vil anbefale dig at blive momsregistreret nu, så du kan opkræve moms på de varer du sælger.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:29

Hej!

Der skal ikke svares moms af de første 50 tkr.

/Peter

Fra 8200 Aarhus
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 11:40

Okay, jeg mente bare der var et eller andet med det, men jeg huske nok forkert. 

Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 00:58

Vil også gerne have afklaret et par enkelte svar vedr. momsregistrering.

Er der nogen ulemper ved at lade sig momsregistrere selvom man ikke har et varesalg for 50.000 kr? Der skal laves momsregnskab, og dette skal godkendes af revisor, men hvis dette er den eneste ulempe, hvorfor så ikke bare lade sig momsregistrere og spare momse på de ting man køber ind?

Håber nogen har tålmodighed til at svare sådan et begynderspørgsmål.

Mathias Fisker.

Dbh. Mathias Fisker

www.spin27.dk , www.studie-kalender.dk

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 08:41

Man skal lave momsregnskab ja, og momsangive hvert kvartal. Der er ingen regel for, at en revisor skal godkende dette momsregnskab - det kan du selv lave på baggrund af dit salg og dine indkøb/omkostninger.

Jeg kan ikke få øje på nogen ulemper, tværtimod :)

Held og lykke med det !

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:35

SusanneK.nu:
Jeg kan ikke få øje på nogen ulemper, tværtimod :)

Jeg er ikke uenig med SusanneK. Hvis man har orden i sit regnskab og moms og husker betaler til tiden no problems. Derimod hvis du misser betalingerne vil rykkergebyret fra SKAT udgøre en forholdsvis stor del af omsætningen.  Men det er jo en teoretisk mulighed ikke??Wink

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:15

Jeg kan så godt få øje på nogle ulemper: Hvis salget sker til private vil momsen være en merudgift for dem og der vil det være en fordel ikke at være momsregistreret forudsat at virksomheden giver overskud hvad vi må gå ud fra.

Hvis man antog at der her skete momsregistrering med tilbagevirkende kraft ville det også give det problem at der jo næppe er faktureret med moms til kunderne til dato.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:16

Lige en lille korrektion.

Momsregistrering sker ikke med tilbagevirkende kraft...men først, når 50 tkr. er nået...og der betales ikke moms af

de først omsatte 50tkr.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 20:26

Peter - Revisor:

Lige en lille korrektion.

Momsregistrering sker ikke med tilbagevirkende kraft...men først, når 50 tkr. er nået...og der betales ikke moms af

de først omsatte 50tkr.

Korrektion på korrektion :) Du mener vel, at momsregistrering ikke sker med tilbagevirkende kraft, men først "når momsregistrering er sket , og der betales ikke moms af det omsatte før momsregistrering op til 50k" ? Wink Det kan godt misforstås, det du skrev, med lidt god vilje Big Smile

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)