Jeg har startet en lille forretning - som går stille og roligt opad. Sidste år indkøbte jeg varer for ialt 48.000 incl. moms, hvoraf jeg videresolgte ca. ½-delen af det indkøbte og resten var til eget forbrug. (Hårshampoo, cremer o.l.) Jeg er meget i tvivl om, hvornår jeg egentlig skal lade mig momsregistrerer, da jeg jo ved at græsen ligger på 50.000,- kr, men af hvilket beløb? De 48.000,- kr. incl. moms - er jo indkøbsprisen for mig, og jeg vidersælger det jo til vejledende salgspris, som jo ligger ca. 30% over indkøbsprisen. Hvordan skal jeg egentlig beregne dette? Så jeg får det reelle beløb, og dermed ved hvornår jeg skal momsregistreres? Eller skal jeg bare lade mig momsregisterere nu, så jeg ikke risikerer at gøre noget forkert/ulovligt? mvh Henny |
Du skal lade dig momsregistrere hvis din omsætning kommer over 50.000kr, altså det beløb du får for de varer du sælger. Men hvis du ikke er momsregistreret, og din omsætning overstiger 50.000 mener jeg du ved en momsregistrering også skal svare moms af de første 50.000kr, hvorfor jeg vil anbefale dig at blive momsregistreret nu, så du kan opkræve moms på de varer du sælger.