Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gratis overnatning - skattepligtig?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aakirkeby
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Hvordan er reglerne for beskatning hvis en virksomhed forærer en ydelse til en kunde? 

F.eks.: et rederi giver gratis færgebilletter til folk der vil se på hus i et udkantsområde, eller et hotel giver gratis overnatninger udenfor sæsonen som et markedsføringsstunt for at trække gæster til området. Skal modtagerne af ydelserne betale skat af værdien?

Håber der er nogen der kan svare på dette. Tak.

Mange hilsner

Kim

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 16:59

Det må anses som gave og skattepligtig 15%

Istedet for at forære væk, kunne man vel give halv pris eller lotteri

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:31
Altså de 15% er gaveafgift mellem beslægtede mig bekendt?. Ellers er det helt almindelig indkomsskat. Lotterier er der vanskelige regler for så det må du i så fald sætte dig ind i, jeg ser det ikke som løsning

Jeg vil skilne mellem og det er dig der selv gir ydelen, ejer hotellet f.eks og om du lader en potentiel kunde prøve bo gratis. Der har du ikke selv en udgift og kunden skal i princippet betale helt normal skat af gaven, men jeg tror ikke skat blander sig for en prøveophold på dit eget hotel, med mindre det er med hele familien

Så der der hvor du har en udgift. Lejer værelset fra en anden som ex of forærer kunden et ophold. Der kan du ikke trække momsen fra og kun 25% af omkostningen fra, da det er en gave, og modtageren skal betale skat af gaveværdien, alm indkomstskat og ikke gaveafgift, hvis det er forretningsforbindelse. Udgangspunktet vil der være den pris du giver for værelset/oplevelsen, og som nævnt kan du ikke selv trække moms og kun 25 % af udgiften fra
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 17:41

Ville det hjælpe at sætte prisen til en krone?

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 17:55

Det var da en mulighed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:09

JA hvis det er dit eget hotel, ellers vil det skulle være den pris du selv kan forhandle værelset/ydelsen ned til, og stadigt har du 0 momsfradrag og kun 25% af udgiften skattemæssigt så på den måde er det dyrt for dig. Sætter du den til 1 kr - og betaler 1000 kr selv for ydelsen så er der ikke  momsfradrag for momsdelen af de 999 kr og kun 25% skattefradrag for hele omkostningen - da det jo så er en gave.

I og med det så er en gave, vil skat givet også forvente at modtageren betaler skat af den, men som nævnt, er det dit eget hotel eller egen ydelse så er det jo lettere selv at anlægge en pris i mange fald, og så kan det jo også ses som en vareprøve og du har ikke en udgift du skal trække moms og skattemæssigt udgiftsføre og det er markedsføring - det er det jo ikke nødvendigvis hvis du forærer en ydelse - som du selv køber - bort

Det svarer jo lidt til at i stedet for at betale en maler, så gir man ham et hotelophold med spa til ham og konen for 1 krone - så ser man, at den går nok ikke lige Big Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)