Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansvar - personligt firma

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Apr 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvordan er mit ansvar som IT konsulent med et personligt firma. 

Det er programmeringsopgaver som jeg udfører på timebasis.

Jeg er ikke interesseret i at mine kunder kan lægge sag an og det kan medføre mig et personligt tab. Kan man skrive noget i en konsulentkontrakt med kunden? Eller er der ikke noget at gøre og skal jeg oprette et APS

PS: Det er for at være på forkanten - jeg har ikke sure kunder :-)

Mvh

Søren

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 564
Fra  HD Trading Skrevet kl. 15:37

Ved personligt firma er det dig som ansvaret personligt.

Hvad med at tegne en produkt ansvarsforsikring?

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:05

Jeg tror en ansvarsforsikring er ganske dyr i den sammenhæng - men du kan jo godt lave en aftale med kunden om ansvarsbegrænsning. 

Jeg må erkende, at jeg ikke ved hvad kundernes reaktion ville være. Jeg ville nok tro, at du dog kan indføre en klausul om, at dit ansvar maximum begrænser sig til, at genskabe systemet helt som det var inden dit arbejde, for det tilfælde, at kunden ikke er tilfreds, og så handler det jo om at tage backup af alt inden ændrer - evt specificere, at det er kundens ansvar at have fuld backup inden du går i gang.

Dernæst handler det jo om super klare specifikationer af det du skal lave, så du etape for etape kan vise, at du har udført og opnået det ønskede. Giv ikke urealsitiske garantier - ex-  kunden bliver nr 1 på SEO i sin gruppe inden for 2 uger og er det på betalingsdatoen.

Netop IT er jo et gyngeområde, hvor noget kan gi en god effekt på en række områder, men hvor andet kan vise sig mindre velfungerende samtidigt

Med et ApS begrænser du risikoen til værdien af firmaet, men jeg tror ikke det er nødvendigt hvis du laver klar aftale med kunden og har backup løbende

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 20:40

IT-opgaver er jo indenfor mange forskellige områder og mange typer kunder. Jeg har arbejdet for nogle af Danmarks største virksomheder og i kontrakter lægger de ofte ud med at der skal stilles garantier på 1-2 millioner (jeg bruger ApS). Jeg vil selv ikke gå længere end at være ansvarlig for et beløb højst svarende til kontraktens størrelse (altså hvad jeg får for at løse opgaven). Der kan være tale om løbende opgaver og at der kommer tillægsopgaver, så skriv noget med at det er gennemsnitlig max. 3 måneders honorar. Hvis det er afgrænsede opgaver, hvor du indgår kontrakt for hver opgave kan du sagtens bruge honoraret for den specifikke opgave, men hvis du udfører på timebasis laver du nok ofte ramme-kontrakt, der dækker også fremtidige opgaver. Det er godt at du er opmærksom på det. Husk altid at læse det hele godt igennem og hvis der er noget utydeligt, så få det afklaret. Det er dumt at skrive under på noget, hvor der bare står noget med almindelig praksis eller andet. Jeg fik eksempelvis fra et ministerium præsenteret at jeg skulle stille en sikkerhed/garanti, der fulgte branchestandarden. Det fik de naturligvis ikke. Der er mange underligheder rundt omkring, så vær på stikkerne !!!

Jeg kan også godt lide at du skriver at du gerne vil være på forkant. Det er sød musik for mine ører. Jeg har desværre set og hørt alt for meget om tvister og underligheder fordi man bare sagde at det går nok og det finder vi ud af. NEJ!!! Det skriver vi lige ned i kontrakten. Hvis det ikke er noget problem for kunden, når vi lige taler om det, så er der vel heller ingen problemer i at det bliver skrevet ned.

Jeg valgte selv at oprette et ApS for at sikre mig mod at jeg ikke pludselig står med et stort erstatningskrav, jeg ikke lige så komme. Det kræver lidt ekstra i forbindelse udarbejdelse af årsrapport men det kommer man over.

God fornøjelse.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)