Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sygedagppenge kontra løn

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har en kammerat der pt går sygemeldt. Hvis han skal lave lidt arbejde for mig (hvilket ikke går mod hans sygdom) så vil pengene jo blive modregnet hans sygedagpenge

Kan jeg evt betale ham med fx. et kursus? Skal denne værdi så stadig oplyses og modregnes?
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:29
  Min oplevelse er, desværre, at tingene er meget sort/hvide. Uanset om han får løn i form af penge eller andet, så skal regnes det som en indtægt. Det er derfor fri telefon, bil m.m. bliver beskattet - det bliver simpelthen "konverteret" til et skønnet beløb som der skal betales skat af. Jeg ved at man som arbejdsgiver må "sponsorere" sine medarbejderes fritidsinteresser - men kun hvis det er beviseligt gavnligt for virksomheden. F.eks. må en virksomhed godt betale f.eks. bøger m.m. hvis en medarbejder har besluttet sig for at læse regnskab, jura eller andet på en aftenskole uden for arbejdstiden. Men virksomheden må ikke betale det hele - i så vil det skulle oplyses til skattevæsnet som en frynsegode som der skal betales skat af.

Jeg tror problemet vil være det samme omkring sygedagpengene. Jeg ved det dog ikke med sikkerhed.

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 7. Aug 05
Skrevet kl. 22:40

Hejsa

Og tak for svaret. Hvad med denne model?

Han forventer, at starte på arbejde igen om ca 6 måneder og vil derfor ikke længere modtage sygedagpenge.
Kan vi lade ham arbejde de næste 6 måneder....vel ca 20 timer pr måned .....også først udbetale ham løn når han igen har arbejde?

SÅdan ar det på papiret "ser ud" som om, at han først arbejde hos os når han er rask.....hmmm den er vist ikke helt lovlig :-(

Kæmper sgu lidt for at hjælpe ham......og det er sgu da ærgeligt at han skal modregnes det han laver i sygedagpengene
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 23:05
  Der er desværre ikke nogen måde at gøre det "by-the-book". Hvis du betaler ham, så bliver det modregnet i hans sygedagpenge.

Jeg kan helt klart godt følge dig i din tankegang, men der er desværre mange som "vrider systemet" hvad angår sygedagpenge og hvis det var endnu lettere så ville der være endnu mere som begyndte at spekulere i det og gøre en pengemaskine ud af det. Men det rammer jo så dem som blot forsøger at eksisterer og gøre deres liv anelse mere værdifuldt end blot at skulle stå op til endnu en dag fyldt med sygdom.

Jeg har selv en kronisk sygdom (Morbus Chron - kronisk tarmbetændelse). Jeg har haft den i 11 år og har gudskelov (7-9-13) ikke været så hårdt ramt at jeg har måtte ryge på sygedagpenge - på trods af at jeg har været indlagt en 5 gange. Men jeg kender desværre nogle stykker med samme sygdom som er så hårdt ramt at de ikke kan passe et arbejde - heller ikke skånejob. De har både dårlige men også gode dage og deres hoved fejler jo ikke noget. Men de har ingen jordisk chance for at kunne supplere deres sygedagpenge, på dage hvor sygdommen ikke har bundet dem til toilettet/sengen, da alt eventuel indkomst vil blive modregnet. De har ikke de samme muligheder som pensionister som trods alt må arbejde x-antal hundrede timer om året samtidigt med at de får statens pension. Og så skal man lige huske at dem jeg kender kun er omkring de 30 år... Der er lang tid til at de kan gå på pension - men til den tid, når sygdommen har nogle gode rolige dage, kan de så få lov til at arbejde lidt uden at det bliver modregnet......

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 23:16

Firecheif

Hvis din ven arbejder 20 timer/ md hos dig og samtidig modtager sygedagpenge,
er det sort arbejde uanset om i venter med udbetalingen eller du giver ham et kursus,
ellers ville det være det samme som at åbne en ladeport på vid gab.

Så pis eller hop af potten

Tilmeldt 7. Aug 05
Skrevet kl. 23:18

Ja jeg viste det jo nok godt!

Pyt pyt vi venter 6 måneder
Fra Odder
Tilmeldt 29. Apr 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 17:12
Dato: 1/14/2006 10:28:47 PM Forfatter: Jesper Norbøll
  Min oplevelse er, desværre, at tingene er meget sort/hvide. Uanset om han får løn i form af penge eller andet, så skal regnes det som en indtægt. Det er derfor fri telefon, bil m.m. bliver beskattet - det bliver simpelthen ''konverteret'' til et skønnet beløb som der skal betales skat af. Jeg ved at man som arbejdsgiver må ''sponsorere'' sine medarbejderes fritidsinteresser - men kun hvis det er beviseligt gavnligt for virksomheden. F.eks. må en virksomhed godt betale f.eks. bøger m.m. hvis en medarbejder har besluttet sig for at læse regnskab, jura eller andet på en aftenskole uden for arbejdstiden. Men virksomheden må ikke betale det hele - i så vil det skulle oplyses til skattevæsnet som en frynsegode som der skal betales skat af.
  Jeg tror problemet vil være det samme omkring sygedagpengene. Jeg ved det dog ikke med sikkerhed.
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion    jesper snabelA mediamouse.dk

Måske jeg misforstår hvad du skriver, men så vidt jeg ved må en virksomhed gerne betale alle udgifter i forbindelse med efteuddannelse som f.eks. HD, Merkonom eller lign. ?
Det efteruddannelse jeg har taget gennem tiden, har jeg i hvert tilfælde ikke haft udgifter på.

Men mht. sygedagpenge er reglerne klare nok, rimeligt eller ej. Vi vil vel også gerne alle betale så lidt som muligt i skat ??
Jeg tror nok at hvis man er på "almindelige" dagpenge, kan frasige enkelte dage eller uger, og kun modtage dagpenge for de dage man er ledig. Hvis den løn du så betaler ham er bedre end dagpengene, vil han jo trods alt have en gevinst ud af at arbejde for dig.
Jeg ved at komunen er ivrige efter at få syge personer mere eller mindre i arbejde, så det er da umagen værd at kontakte dem.
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:55

Peter,  Både ja og nej...

De forskellige skatteforvaltninger tolker reglerne lidt forskelligt, men det ændrer sig nok når de nu alle er røget under én hat.

Men i bund og grund, så må virksomheden betale alle de uddannelser og fritidsinteresser til deres medarbejdere som den har lyst til - På det punkt er skattefar ligeglad. Men han ikke ikke ligeglad med hvad det så har som værdi set i kroner/øre for medarbejderen som får disse ting betalt. Meget firkantet set, så er det en frynsegode og frynsegoder skal medarbejderne betale skat af hvis det er helt rigtigt.

Men som sagt så er det lidt en gråzone omkring det med uddannelse. Hvad angår sygedagpengene er det rent sort/hvidt.

/Jesper

Fra Odder
Tilmeldt 29. Apr 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 21:26

Jesper.

Nu var det jo ikke det tråden startede med at handle om, men sådan går det vist med mange af trådene herinde :-)

Jeg kan ikke forstå hvis man skal beskattes af efteruddannelse. Mange er jo reelt tvunget på efteruddannelse mere eller mindre imod sin vilje, f.eks. sikkerhedsrepræsentanter, truckførere og masser af andre. Skulle man så beskattes bagefter ?

Jeg lurede lidt på skat´s hjemmeside (gaaaab) og fandt et eksempel på en landmandssøn ! der skulle uddannes, hvilket han kunne gøre uden at skulle beskattes, da det var at betragte som videreuddannlese. se selv;  

Så vidt jeg kan læse mig frem til, så bliver man først beskattet, når det ikke kan godtgøres at det er i arbejdsøjemed at man videreuddanner sig. f.eks. direktøren der giver sig selv et golfkursus vil jeg tro er svær at undgå at blive beskattet af !

Nå - hul i det !
Jeg tror ikke man skal svare skat af relevant efteruddannelse, men mht. dagpenge er reglerne vist til gengæld rimeligt klare som alle vist er enige om.
Tilmeldt 23. Nov 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 10:57
Mht. sygedagpenge kontra arbejde/løn, så har jeg en god bekendt som er journalist og som går sygemeldt pga. kræftsygdom. Han fortalte mig at for ham var det en "fed forretning" at gå sygemeldt da han stadig måtte arbejde det han nu kunne, men at han skal fratrække de faktiske timer han arbejder som freelance. Og da han tjener omkring de kr 800,00 i timen, og kun fratrækker timeantallet i sin sygedagpenge, så er det vel også en måde at "omgå" reglerne på. Eller tager jeg fejl i den metode?
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)