Hejsa Jeg har en kammerat der pt går sygemeldt. Hvis han skal lave lidt arbejde for mig (hvilket ikke går mod hans sygdom) så vil pengene jo blive modregnet hans sygedagpenge
Kan jeg evt betale ham med fx. et kursus? Skal denne værdi så stadig oplyses og modregnes? |
Min oplevelse er, desværre, at tingene er meget sort/hvide. Uanset om han får løn i form af penge eller andet, så skal regnes det som en indtægt. Det er derfor fri telefon, bil m.m. bliver beskattet - det bliver simpelthen "konverteret" til et skønnet beløb som der skal betales skat af. Jeg ved at man som arbejdsgiver må "sponsorere" sine medarbejderes fritidsinteresser - men kun hvis det er beviseligt gavnligt for virksomheden. F.eks. må en virksomhed godt betale f.eks. bøger m.m. hvis en medarbejder har besluttet sig for at læse regnskab, jura eller andet på en aftenskole uden for arbejdstiden. Men virksomheden må ikke betale det hele - i så vil det skulle oplyses til skattevæsnet som en frynsegode som der skal betales skat af.
Jeg tror problemet vil være det samme omkring sygedagpengene. Jeg ved det dog ikke med sikkerhed.
/Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk