Jeg har i den senere tid går og tænkt over et, forhåbentligt ikke tidligere set, forretningskoncept. Idéen kan man på nogen måde sige er det samme for indkøb, som mcdonalds etc. etc. er for folk der har for travlt til selv at lave mad. Eksempelvis ville en normal indkøbstur kunne reduceres fra ½ - 1 time til under et kvarter. Altså vil idéen skulle sælges til firmaer som dansk supermarked osv. Idéen er ikke noget jeg selv har mulighed for at kunne opstarte da det vil kræve et ret stort varelager af fødevarer og diverse. MEN kan man sælge sådan en idé til en virksomhed, og være sikker på at de ikke takker nej og 6 mdr efter starter noget op og kalder idéen for deres egen? |
Det du har bygget op er et koncept og koncepter kan sælges på lige fod med alle andre vare.
Dit problem er, at du er nødsaget til at vise og beskrive konceptet til mulige købere men du kan godt lave en fortrolighedserklæring hvor kunden forpligter sig til ikke og kopierer konceptet i en tidsperiode.
De juridiske spidsfindigheder skal jeg ikke gøre mig klog på der skal du ha en jurist på banen.
Det vil svare lidt til den form for fortrolighedserklæring der udarbejdes ved virksomheds køb der skriver en potentiel køber også under på at de informationer der vil komme frem ikke må bruges i kommercielt øjemed, hvis handlen ikke går igennem. Der tages dog højde for de informationer som kan hentes bl.a. via dette medie ikke er omfattet.
MEN problemet bliver nok og få kundeemnerne til at underskrive en sådan erklæring det kunne jeg godt forestille mig at de ville være endog meget betænkelige ved.
På den anden side, så kan du måske sælge idéen på at det er nyt og revolutionerende for området.