Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse: Fritstillelse eller suspension?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Apr 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

en ansat i et mindre firma er blevet opsagt d.d. med fem måneders opsigelse til d. 30/9-2013. Årsagen er en besparelsesrunde pga. svigtende markeder. Den ansatte er sælger og har med eksterne kunder at gøre, hovedsagligt i udlandet. Der skal ikke ske flere fyringer. Medarbejderen er funktionær og ansat under funktionærloven og den almindelige ferielov gælder.

Firmaet skriver i opsigelsen at ferie og afspadsering skal afholdes i opsigelsesperioden.
Den ansatte har ikke mere ferie i indeværende ferieår men får 5 uger i det nye ferieår pr. 1. maj. Hertil kommer 15 afspadseringsdage, optjent ved overarbejde.
Den ansatte vil gerne stoppe hurtigst muligt og "regner derfor baglæns" fra fratrædelsesdato d. 30/9-2003 og kommer frem til at kunne have sidste arbejdsdag mandag d. 5. august.
Nu foreslår den ansatte enten at blive fritsillet eller suspenderet efter ca. 2 uger fra d.d. Tiden inden en evt. fritstillelse eller suspension skal bruges til at overdrage kunder og sager mv.

Spørgsmål:
1. Hvilke fordele og ulemper er der for firmaet og den ansatte ved fritstillelse?
2. Hvilke fordele og ulemper er der for firmaet og den ansatte ved suspension?
3. Den ansatte har med eksterne kunder at gøre og har haft et langvarigt samarbejde med disse; Hvad vil du gøre som virksomhed?

Kommentarer, forslag, idéer og regler modtages med kyshånd.

På forhånd tak.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:08

Hej,

En opsagt betroet medarbejder bør altid hjemsendes i samme øjeblik at opsigelsen finder sted. Aflever computer, materialer og telefon med det samme og lad ham køre i bilen indtil sidste arbejdsdag (hvis det er en hvidpladebil, som han beskattes af)

Det gælder om øjeblikkeligt at skærme ham af fra kunder, kolleger og alle andre, som han kan påvirke under sin opsigelse. Som arbejdsgiver er det afsindigt forkert at tænke "kassetænkning", at bare fordi du betaler ham løn, så skal du have value for money. Du får det lige modsatte.

En desillusioneret og frustreret medarbejder skader virksomheden meget mere end han gavner og du kan risikere at fortrolige oplysninger havner de forkerte steder.

Afslut samarbejdet nu. Tænk således her: Hvad får JEG ud af at have ham gående i 5 måneder mere?

Du kan være helt sikker på, at han ikke laver kvalitetsarbejde og aftaler glemmes. Opfølgning sker ikke og meget meget mere. Hvorfor risikere noget?

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 07:41
Når du er suspenderet så har du stadig pligt til at arbejde under opsigelseperioden såfremt det er påkrävet.

Fritstillet så behöver du ikke arbejde.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 12:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er man fritstillet, kan man gøre hvad man vil i fritstillingsperioden og står ikke længere til rådighed for arbejdsgiveren.

Er man suspenderet, er man hjemsendt/bortvist fra arbejdspladsen, men er stadig tilknyttet arbejdsgiveren, som kan kalde en ind igen, hvis det er påkrævet. Suspension bruges oftest, hvor der er forhold, der skal undersøges, før den ansatte kan sættes ind i sine arbejdsopgaver igen.

En ansat med kundekontakt og/eller adgang til person- og firmafølsomme oplysninger, bør omgående forhindres i enhver videre kontakt med sin arbejdsplads. Således aflevere bilnøgler, nøgler til firmaet, mobiltelefon, adgang til intranet osv.

Både for at beskytte firmaet, men også af hensyn til den (tidligere) ansatte, som ikke kan blive "rodet ind" i uregelmæssigheder, der måske bliver begået af andre i fritstillingsperioden.

Tilmeldt 19. Apr 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:40

Mange tak for de gode betragtninger, det er rart at få andres tanker i sådan en situation.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:13

Tejohn:
Du kan være helt sikker på, at han ikke laver kvalitetsarbejde og aftaler glemmes. Opfølgning sker ikke og meget meget mere. Hvorfor risikere noget?

Selvom man er opsagt så skal man stadig passe sit arbejde så godt som muligt. Det giver ikke en automatisk tilladelse til bare at lulle rundt.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 13:42

Niels Henriksen:

Selvom man er opsagt så skal man stadig passe sit arbejde så godt som muligt. Det giver ikke en automatisk tilladelse til bare at lulle rundt.

Det kan du mene, men sådan er virkeligheden bare ikke.
En arbejdsgiver er da temmelig naiv, hvis han/hun tror at en fyret medarbejder vil yde det optimale efter at have fået et spark.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:46

Fru Hartmann:
Det kan du mene, men sådan er virkeligheden bare ikke.

Nej det viser sig at virkeligheden er meget værrer.

Fru Hartmann:
En arbejdsgiver er da temmelig naiv, hvis han/hun tror at en fyret medarbejder vil yde det optimale efter at have fået et spark.

Jeg mener også at man pænt skal følges til døren (naturligvis i god tone).

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:10

Jeg vil sige det er meget individuelt og f,eks en sælger med megen kundekontakt ville jeg normalt sende hjem. Jeg har dog også i en større turnaround måtte gennem opsigelser, hvor medarbejderne blev, og hvor de var helt loyalt arbejdende.
Vi gav naturligvis fri til jobsøgning og tilbød en ekstra sum til de som blev til den bitre ende, og i andet fald gav vi via fagforeningen dem beløb til aktivt at skaffe dem andet arbejde ( det var i Belgien men kunne lige så godt ha været DK)
Jeg tror derfor det er ret individuelt og, at man med ordentlig optræden og støtte kommer langt
For en del er det også en fordel i jobsøgning, stadigt selv at være i job, og de har ikke pligt til at fortælle, at de om 4 mdr går hjemme, og da slet ikke hvis de er helt uden skyld i opsigelsen
Venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)