Hej Jeg har for nylig oprettet en enkeltmandsvirksomhed, og synes egentlig jeg havde sat mig godt ind i regnskab og regler. Dog er jeg altså stadig i tvivl om nogle ting, selv efter jeg var til Skats gratis iværksættermøde. Jeg synes alligevel det vil være dumt at snyde sig selv, hvis jeg nu kunne spare nogle kroner på budgettet, derfor håber jeg I kan hjælpe mig med et par spørgsmål. 1) Jeg kunne godt tænke mig en ny mobil, men som jeg selvfølgelig både vil bruge til privat og erhverv (her skønner jeg ca. 40% / 60%). Kan jeg trække momsen fra på købet af mobilen? Kan jeg trække noget skat fra? 2) Jeg arbejder primært hjemmefra og har derfor internetforbindelse (og selvfølgelig også mit mobilabonnement) som en privat udgift. Kan jeg trække noget fra her? Jeg læste noget om at man betaler 2.500 kr. i skat om året, men at disse udgifter så er dækket ind? Og bliver de 2.500 automatisk lagt på i skat? 3) Jeg er lidt usikker på hvordan fradragssystemet fungerer, også i forhold til hvordan man registrerer det. Jeg går udfra det er i den årlige selvangivelse? Og på en eller anden måde i mit eget regnskab? |
Matpedersen:1) Jeg kunne godt tænke mig en ny mobil, men som jeg selvfølgelig både vil bruge til privat og erhverv (her skønner jeg ca. 40% / 60%). Kan jeg trække momsen fra på købet af mobilen? Kan jeg trække noget skat fra?
momsen deler du 40/60 hvis det er fordelingen privat og erhverv så du trækker kun 60% af momsen, købet er så en udgift i virksomheden og nedsætter dit overskud og dermed din skat. DU skal tage 2.500 kr som indtægt personligt til skat, for at have fri telefon i firmaet
Matpedersen:Jeg arbejder primært hjemmefra og har derfor internetforbindelse (og selvfølgelig også mit mobilabonnement) som en privat udgift. Kan jeg trække noget fra her? Jeg læste noget om at man betaler 2.500 kr. i skat om året, men at disse udgifter så er dækket ind? Og bliver de 2.500 automatisk lagt på i skat?
firmaet må betale din internetforbindelse og den har ikke med de 2.500 kr at gøre.
Matpedersen:eg er lidt usikker på hvordan fradragssystemet fungerer, også i forhold til hvordan man registrerer det. Jeg går udfra det er i den årlige selvangivelse? Og på en eller anden måde i mit eget regnskab?
Det er jo så lidt af en mangel for dig, Du fører regnskab efter årsregnskabsloven og betaler skat af dit overskud, og dine udgifter gør naturligvis dit overskud mindre og derved falder din skat. Læs her om SKAT I PERSONLIG VIRKSOMHED og læs også her om PLIGT TIL REGNSKAB let forklaret
VH