Jeg ved ikke om der er nogle af jer som kender det der med at man er blevet drænet for energi pga nej hatte der har sagt ja og man tror på at de gerne vil med til en FP lige ind til at man kommer til dagen.
Hvordan er i kommet videre og har fundet gejsten?
Hej Kia,
Det du beskriver der, er universelt inden for alle former for salg.
De fleste kunder vil gerne være flinke, og har faktisk ikke lyst til at sige nej. Derfor hører man ofte kunder sige ting som:
Kan du ikke ringe efter ferien, kan du ikke ringe igen om et par måneder, jeg skal lige tale med en anden om det, vi er lige igang med omstrukturering etc. etc. etc. - også selvom de udemærket ved, at de ikke er interesserede. Men det er mere høfligt og behageligt at sige måske end at sige klart nej.
Man kan som udgangspunkt sige, at i alle former for salg gælder det som sælger om at få kunden til at sige NEJ - forstået på den måde, at hverken du eller kunden er tjent med et MÅSKE.
Derfor: hvis du har fået et OK fra en potentiel partner om at tage med til en FP - så få dem til at uddybe, hvad de forventer at få ud af din FP - og hvad årsagen er til, at de gerne vil med.
Hvis de ikke har et nogenlunde klart svar på dette, så er det muligvis fordi, de ikke rigtig har tænkt over det - og måske bare har sagt ja til dig - fordi det var nemmere og mere behageligt.
Hvis du så har på fornemmelsen, at de måske ikke er helt så interesserede som de først gav udtryk for, så opsummér, hvad det er de får ud af at komme med til FP - og spørg så igen: Skal jeg skrive dig på gæstelisten...?
At blive drænet af nej-hatte er noget som alle konsulenter/sælgere/formidlere må kæmpe imod.
Det som ofte hjælper mig at tænke på er, at man ved, at der ca. skal 9 nej'er til, for at få et ja. (det veksler selvfølgelig lidt fra branche til branche)
Derfor: Hver gang du får et nej - så prøv at tænk: YES!!! Nu er jeg tættere på mit næste ja. :-)