Hej Jeg har en side nuserbarn.dk - hvor jeg skriver om børnetøj og forsøger mig med noget affiliate markedsføring. Jeg har pt 7 indlæg på siden, men laver jeg en site:nuserbarn.dk får jeg 32 resultater frem. Jeg kan se, at det primært er 2 "forkerte" ting som bliver vist; 1: arkiv sider. Jeg havde tidligere widgets med nyeste indlæg og måneds - arkiv. Dem har jeg fjernet nu, jeg har dem under mistanke for at genere DC. Jeg har ligedes nu sat Yoast Seo til ikke at indeksere kategorisider ( Noindex subpages of archives ) Og sat flueben i Noindex til forfatter og dato arkiver. 2: Jeg har aldrig lavet hjemmesider før, så jeg fik startet lidt forkert op. Jeg lavede nogen sider, som jeg tænkte jeg skulle bruge og trykkede desværre "udgiv" på dem. Senere fandt jeg ud af at jeg ikke skulle bruge siderne, da jeg bare skulle have en menu med nogle kategorier og derfra placere mine indlæg. Jeg slettede kort efter siderne, men de bliver stadig vist i Google. (det er dem med de "grimme" url's med ? inkluderet. Jeg har en ide om, at med mine ændringer kommer der ikke flere problemer fremadrettet. Jeg er dog lidt nervøs for DC og andre problemer med det allerede publicerede, bør jeg foretage noget her? Derudover virker det til, at p.g.a. det for meget udgivet materiale vælger Google selv, hvad de tror er original siden. Et eks: Søger man på uv bade heldragt baby finder man nuserbarn.dk på plads 6 side 1 (ved godt jeg måske ligger lavere på jeres pga. Google tager højde for personificeret søgning) I stedet for at der er et fint link til den rigtige placering af indlægget: nuserbarn.dk/uv-bade-heldragter-til-drenge/ linker Google direkte til forsiden. Lige nu er indlægget om uv dragter det nyeste og dermed øverste på min dynamiske forside, men ellers ville det jo være et endnu større problem. Derudover er det noget rod med title tag og meta description, da jo heller ikke passer til søgeresultatet og dermed ikke siger noget fornuftigt. Det var en lang smøre beklager, men håber der er nogen af jer kloge hoveder, som kan hjælpe mig lidt på vej? Det skal siges, at jeg i Google Webmaster værktøjet står til at have indexeret 27 sider. Under HTML forbedringer står der ligeledes, at Google ikke har fundet nogle indholdsrelaterede problemer i forhold til mit website - altså umiddelbart ingen DC. mvh Jaks |
Som udgangspunkt skal du have lukket af alle steder i Yoast og herefter 301 redirectet de gamle urls (f.eks i din .htaccess fil)
Herefter er det pænt at vente til Google forstår hvad du laver.
Med din dynamiske forside, vil det blive svært at undgå underlige placeringer i søgeresultaterne af din forside, men med canonical kan du rette lidt op på det.
Sørg for hvert indlæg har canonical til sig selv.