Det er et rigtigt godt spm. Jeg tror dog at internettet har ændret hvordan det er, men fra et kognitivt perspektiv, vil jeg mene at ordet "fri/gratis" betyder mere for (potentielle)kunder.
Det er dog svært at balancere da der eksisterer så nemt, med hjælp af internettet, at kigge på priser fra forskellige butikker. Sider der summerer pris og fragt, viser i klart tekst hvor man betaler mindst muligt.
Hvad der betyder rigtigt meget er hele oplevelsen. En side der er nem at bruge og inviterer til at handle vil (uden at tænke på markedsføring) sælge flere varer.
Måske ikke et svar på dit spm men noget at tænke på.
- Thomas
Responsive Design, HTML5, CSS3, jQuery, Wordpress, PHP, MySQL, User Experience, Usability & User Research.
Personligt syntes jeg ikke fragt skal være et handelsparameter. Det bør ikke være fragten som burde afgøre det, selv om det er sådan i nogle tilfælde. Jeg ville personligt sætte et realistisk pris på forsendelsen såsom 29/39 kroner. Når du laver fri fragt på dine varer er det penge lige fra bundlinien som du smider efter kunderne.
Men det er klart det kræver lidt undersøgelse om hvad dine konkurrenter gør.
Men jeg ville da som kunde eller ejer have det så gennemskueligt som muligt, med det mener jeg varens pris for sig selv, og betale for fragten.
Webdesigner der hjælper nystartede og mindre virksomheder med hjemmesider og online synlighed.
Vi har gode erfaringer med vores nuværende model. Vi giver gratis fragt ved køb for min. kr 200,- og det virker.
Dem som kun skal have en enkelt ting til en 50'er betaler bare de 25kr i fragt og dem der har for 150 i kurven er blevet rigtig gode til at lægge lidt mere i kurven for at få den gratis fragt.