Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udgifter og bogføring vedr. ApS stiftelse

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Morristown, New Jersey, USA
Tilmeldt 27. Sep 11
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med etablering af virksomhed har jeg et par spørgsmål, som jeg ikke klart har kunnet finde et svar på.

1. Er udgifter til advokat samt gebyr ved stiftelse af ApS fuldt fradragsberettiget?

2. Som det første, indkøber min virksomhed (via en faktura med moms) en webshop med dertil hørende aftaler, leverandøraftaler og kunderegister fra en allerede eksisterende virksomhed. Vil dette køb være at betegne som goodwill, eller blot udgifter til webshop, eller noget helt andet? Er der noget specielt omkring bogføring heraf, som jeg bør være opmærksom på?

Mvh

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:43

Thomas:
Er udgifter til advokat samt gebyr ved stiftelse af ApS fuldt fradragsberettiget?
Nej desværre ikke - dog er momsen en fradragsberettiget moms som købsmoms. Selve omkostningen er ikke fradragsberettiget og der skal ske korrektion ved skatteopgørelsen (på linje med andre ikke fradragsberettigede omkostninger) -

Thomas:
2. Som det første, indkøber min virksomhed (via en faktura med moms) en webshop med dertil hørende aftaler, leverandøraftaler og kunderegister fra en allerede eksisterende virksomhed. Vil dette køb være at betegne som goodwill, eller blot udgifter til webshop, eller noget helt andet? Er der noget specielt omkring bogføring heraf, som jeg bør være opmærksom på?
Det vil jeg gerne overlade til en revisor men mit bud vil være ja til goodwill og dermed afskrivning som goodwill - når der ikke er tale om varelager osv - men som du skriver-  aftaler. Goodwill afskrives med 1/7 per år - vent dog gerne på klogere hoveder

vh

Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 44
Fra  Regnskabsfabrikanten Skrevet kl. 18:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Afhængig af aftalens indhold vil hjemmesiden mv skulle betragtes som immateriel rettighed eller goodwill. (Se evt LSR2011.11-01746). Uanset så afskrives det skattemæssigt med 1/7 pr. År. Regnskabsmæssigt (ApS) kan afskrivningsperioden nemt være anderledes.

Revision og regnskab til faste priser - www.regnskabsfabrikanten.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:07

Regnskabsfabrikanten:

Afhængig af aftalens indhold vil hjemmesiden mv skulle betragtes som immateriel rettighed eller goodwill. (Se evt LSR2011.11-01746). Uanset så afskrives det skattemæssigt med 1/7 pr. År. Regnskabsmæssigt (ApS) kan afskrivningsperioden nemt være anderledes.

Joh, måske....

For de interesserede er afgørelsen fra Landsskatteretten her

http://www.afgoerelsesdatabasen.dk/ShowDoc.aspx?year=2011&q=11-01746&docId=dom-lsr-11-01746-full

Når man så nærlæser afgørelsen, så er udgangspunktet en købsaftale, hvor der bl.a. overdrages retten til en web-shop og et domænenavn, hvorfor det er ufravigeligt, at denne anskaffelse skal afskrives efter reglerne i Afskrivningslovens § 40 med 1/7 årligt.

Som det også fremgår, så er skatteyderens repræsentant også inde på, at der skal ske en opdeling i hhv. web-shop og den bagvedliggende software m.v., men dette afvise under henvisning til, at den software der anvendes ikke er tilgængelig for andre, hvilket følgelig er noget vrøvl.

Nu fremgår det ikke af afgørelsen, hvorvidt denne er anket, men det er den næppe grundet det ankede beløb på ca. kr. 65.000

Vi kan så drage den lærdom, at det absolut ikke er ligegyldigt, hvordan en købsaftale udformes, når SKAT på et senere tidspunkt skal godkende eventuelle fradrag m.v.

@Regnskabsfabrikanten - Fint og relevant link Yes

Tonny

Fra Morristown, New Jersey, USA
Tilmeldt 27. Sep 11
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 20:20

Tak skæbne nogle gode svar I alle kommer med, mange tak! Det er link er jo præcist min problemstilling.

Mvh

Thomas

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)