Jeg er ikke 100% sikker, så jeg har spurgt Jesper Lund fra IT-Politisk forening. Ham mener, som jeg gør, at det er et problem ift. Datatilsynets regler for behandling af personfølsomme oplysninger. Det kan gå ud over for mange, og jeg har ikke lyst til at anmelde nogen. Men jeg vil da anbefale dig at få godkendt setuppet. Det skulle dog undre mig meget, når DS har sagt nej til fx Google Apps, hvor databehandleraftaler faktisk var på plads. Hvem har I konsulteret på spørgsmål? Og i hvilke(t) land(e) er jeres servere fysisk placeret? |
Kasper Braun:Kasper Bergholt:Kryptering ophæver ikke, som jeg læser Datatilsynets bekendtgørelser, kravet om en databehandleraftale. Særligt ikke, når det går igennem servere placeret i USA, underlagt US-lovgivning, herunder The Patriot Act.
Har du fået godkendt setuppet af Datatilsynet?
CloudFlare går gennem det nærmeste datacenter. Det vil for eksempel sige at her fra Danmark går det typisk igennem et datacenter i Sverige.
Vi har ikke fået det godkendt af datatilsynet, da vi fik at vide af nogle der havde styr på lovgivning, at det ikke var noget der var nødvendigt at gøre. Men hvis det er forkert skal vi selvfølgelig have kigget på det.
SSL (som teknisk set er erstattet af TLS) er et lag af kryptering til transport og kun transport.
Lad mig illustrere:
De gule er SSL/TLS.. Så længe data befinder sig i det røde område er de ikke krypterede og CloudFlare kan i princippet gøre med dem hvad de vil - se dem, modificere dem osv. Det er klassisk MITM.
Det er meget naivt at tro, at det giver end useren nogen form for sikkerhed i at dataintegriteten er sikret hele vejen fra origin serveren.