Hej Søren Min tidligere erfaring med kæderne, er at de typisk vil kræve en DDP pris af dig. Således har jeg været med til at vores kunder har taget full load containere hjem, hvor varene er solgt til de store kæder. De kræver typisk at godset bliver tømt ud af containeren, pakket på EUR paller, mærket og filmet før du leverer til dem. Afhængigt af hvad du aftaler af Incoterm med din leverandør bør du enten få et tilbud på: Hvis I aftaler: FOB <havneby> skal du bruge pris på: Søfragt +BAF/CAF/PSS (eventuel North China Surcharge, Heavy Surcharge) (dette er de internationale omkostninger, som din leverandør ville betale hvis du købte CFR/CIF) Dertil kommer de danske omkostninger: THC, Vareafgift, ISPS, Toldkontrol, Import Dokuementation/Spedition, Fortoldning. (Dette er udleveringsomkostninger, de skal betales af varemodtager ved alle E, F og C incoterms. Ved D klausulerne er de for afsenders regning). Så er der de leveringsrelaterde omkostninger. Kørsel til terminal, container tømning, evt. palletesering og paller. Levering fra terminal til kædens lager. Hvis du køber CFR kan du vælge at bede en speditør om tilbud på husspedition. Omkostningerne bliver da typisk baseret på et udlæg til rederiet, en spedition, fortoldning og leveringsrelaterede omkostninger. Det er min erfaring at det godt kan betale sig, at betale den ekstra spedition til speditøren, i tilfælde af, at man køber CFR/CIF. Og endelig, uanset hvad, så husk en transportforsikring. De koster næsten ingen ting og de er så uendelige træls ikke at have, hvis der er noget som går galt. F.eks. Havari (vi så MSC Napoli ligge underdrejet ud for englands kyst i efteråret). Udgangspunktet i søfragt er, at ladningsejere og redder hæfter solidarisk for skib og last. Med andre ord. Hvis skibet bryder i brand, men der ikke sker noget med dine varer. Hæfter du alligevel sammen med resten af ladningsejerne for skaderne på skibet, skaderne på godset og bjærgringsomkostningerne. Det kan blive en dyr affære, især når det kombineres med, at der leveres for sent. Det dækker en transportforsikring. Se f.eks www.firstmarine.dk for mere om transportforsikringer. Nu tror jeg efterhånden jeg har været min vanlige "checkliste" igennem, fra arbejde når folk ringer og spørger om transporttilbud og pointers vedr. transport. Mvh, anders
|
Hej Anders,
turind tak for din lange checkliste. Jeg har dog nogle spørgsmål, for umiddelbart kan det godt lyde lidt indviklet.
Min leverandør leverer ikke FOB, men Freight Collect. Har jeg forstået det korrekt, hvis det er når jeg skal sørge for alt transport? eller betyder det noget andet?
Hvad vil en DDP pris sige?
Anders Rasmussen Modul:Min tidligere erfaring med kæderne, er at de typisk vil kræve en DDP pris af dig. Således har jeg været med til at vores kunder har taget full load containere hjem, hvor varene er solgt til de store kæder. De kræver typisk at godset bliver tømt ud af containeren, pakket på EUR paller, mærket og filmet før du leverer til dem.
Kan du uddybe omkring full load containere - deler man med andre eller er det den billigste løsning oder was?
Kan det være et transport firma eller hvem kan man få lavet en aftale med at tømme containeren, pakket på paller, mærket og filmet?
Anders Rasmussen Modul:THC, Vareafgift, ISPS, Toldkontrol, Import Dokuementation/Spedition, Fortoldning. (Dette er udleveringsomkostninger, de skal betales af varemodtager ved alle E, F og C incoterms. Ved D klausulerne er de for afsenders regning).
THC betyder hvilket? og ISPS? Hvilket prisleje taler vi evt.? Ifølge SKAT, er mine varer er omfattet af produkter med 0 % i told afgift.
Hvilke incoterms vil være at foretrække og hvad betyder de forskellige?
Anders Rasmussen Modul:Hvis du køber CFR kan du vælge at bede en speditør om tilbud på husspedition. Omkostningerne bliver da typisk baseret på et udlæg til rederiet, en spedition, fortoldning og leveringsrelaterede omkostninger. Det er min erfaring at det godt kan betale sig, at betale den ekstra spedition til speditøren, i tilfælde af, at man køber CFR/CIF.
Hvad er CFR og CIF? Kan godt se det vil være en fordel at betale denne ekstra spedition - hvor meget drejer det sig om ca.?
TRANSPORTFORSIKRING - det vil nok være usmart at forsøge sig uden, hvis det nu går galt. så tak for den idé.
Det var vist lidt af en spørgejørgen runde.
Vh. Søren