Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forældelsesfrist på Moms ved salg af brugtudstyr

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Apr 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Som en hver god internetbruger har jeg søgt, men ej fundet svar.

Det her er endnu et spørgsmål om moms og salg af brugt udstyr, men med et twist.

Jeg er klar over, at jeg ikke kan trække momsen fra, når jeg køber fra private. Jeg er også klar over, at jeg skal skrive faktura og opkræve moms, hvis jeg sælger det brugte igen. Jeg kan ikke bruge brugtmomsordningen, da jeg ikke køber udstyret til videresalg men til drift. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed.

Igennem længere tid har jeg dog været udsat for nogle forløb, der forvirrer mig.

Scenarie 1: Jeg henvender mig til en sælger på DBA, som er erhvervsdrivende og spørger, om udstyret han sælger er med moms. Svaret er ja, men ingen momsfaktura for "så er der jo ikke noget sjovt i det for mig."

Scenarie 2: Samme som scenarie 1, men udstyret sælges uden moms.

Jeg er forvirret på et højere plan og forstår ikke, om det handler om, at udstyret er fuldt afskrevet for virksomheden, eller om sælgeren snyder.

Nu står jeg overfor at skulle sælge nogle ting, som i sin tid er købt af privatpersoner uden moms. Udstyret er brugt til drift i min virksomhed, men det har ikke længere nogen anvendelse. Det har en værdi under afskrivningsgrænsen.

Må jeg sælge uden moms?
Må jeg sælge udstyret til mig selv billigt eller overføre det UB og sælge det videre?

Jeg spørger fordi jeg IKKE vil snyde, men på den anden side vil jeg heller ikke snydes ved at skulle opkræve moms, som jeg måske ikke behøver. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:00

Animoni:
Scenarie 1: Jeg henvender mig til en sælger på DBA, som er erhvervsdrivende og spørger, om udstyret han sælger er med moms. Svaret er ja, men ingen momsfaktura for "så er der jo ikke noget sjovt i det for mig."

snyd - uanset hans udstyr er afskrevet skal han give dig faktura med moms hvis han sælger

Animoni:
Scenarie 2: Samme som scenarie 1, men udstyret sælges uden moms
Er vel samme svar-  registreret virksomhed må intet sælge uden at tage det til indtægt og kun med moms

Animoni:

Nu står jeg overfor at skulle sælge nogle ting, som i sin tid er købt af privatpersoner uden moms. Udstyret er brugt til drift i min virksomhed, men det har ikke længere nogen anvendelse. Det har en værdi under afskrivningsgrænsen.

Må jeg sælge uden moms?
Må jeg sælge udstyret til mig selv billigt eller overføre det UB og sælge det videre?

nej til det hele. Du må som moms registreret kun sælge med moms. At du slap for at betale moms ved købet har jo i øvrigt ikke kostet dig noget, da varen jo havde været de 25% dyrere med moms

Nej du aldrig sælge til dig selv til noget som helst andet end markedsværdi, og netop der er skat meget opmærksomme og du må aldrig sælge til dig selv uden moms

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Apr 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:49

Tak John. Det var noget i den retning jeg havde mistanke om.

Det med, at jeg har sparet de 25% ved købet holder ikke helt. Privatpersoner sætter jo en brugtpris i forhold til det de har givet for varen inkl. moms. Altså skal jeg tage et yderligere tab svarende til momsen når jeg sælger igen.

Jeg kan lige krydre med endnu et eksempel. For et par år siden købte jeg et stykke udstyr til 16.000 kr. Sælger ville enten sælge til 16.000 kr uden moms eller 20.000 inkl. moms. Det giver jo samme resultat. Da vi kom til at handle, rådede hans revisor ham til at sælge til 16.000 kr og kvitteringen var så skrevet med hans borgerlige navn - ikke virksomhedens.

Åbentbart et udbredt fiks fakseri.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:14

Det er jo nok rigtigt at private sælger til det de kan få - og prisen kan være sammenlignelig med en med moms pris i visse fald, men hvis en virksomhed sælger samme dims - og den pris den private kan få ER hvad markedet kan bære så vil virksomheden ofte sætte den till samme pris inkl. moms hvis den også sælger til private

Den med 16 uden og 20 med moms er jo enten svindel - eller han har haft samme dims at sælge fra sig selv privat eller fra firmaet - sådan er det jo, der er sikkert mange der svindler og færre der bliver opdaget desværre

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)