Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import af varer fra 3.lande - Fra køb til varen er fortoldet - Hjælp

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12910
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

All import kræver at du er importør registreret.  

Bliver varen send med f.eks DHL vil du modtage din pakke så snart den kommer til DK, da DHL har lavet indfortoldning for dig. Du vil så ved månedens udgang modtage en opkrævning fra SKAT på selve tolden.

At du skal betale 160 DKK i indfortoldningsgebyr hos Post Danmark er kun for at dække deres omkostninger til at lave selve indfortoldningen.

Ravn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:25

Hej Jacob.

Nu kender jeg ikke helt termerne, men kan forstå at DAP er en forkortelse for:

DAP
Delivered At Place (Levering til sted)

Ja, jeg tror måske også selv jeg gør det til en raket videnskab. Men vil gerne have det hele på plads og være forberedt inden det går i luften. Synes lige præcis omkring told, at der er mange forskellige meninger om hvordan det foregår.

Men speditøren bliver DHL, så kan du nikke genkendende til Ravn's indlæg ovenover? Fordi så har jeg jo gjort det til en raketvidenskab :S Også er Evita's tarifsystem vel overflødigt (hvis de står for indfortoldningen)

Igen, så er jeg helt grøn, så det okay hvis nogen ryster på hovedet hehe :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:28

Ravn:

Yes, jeg er importør og eksport reg.

"Bliver varen send med f.eks DHL vil du modtage din pakke så snart den kommer til DK, da DHL har lavet indfortoldning for dig"

Tager DHL ikke penge for at lave denne indfortoldning? Eller kører det mere eller mindre automatisk. Så jeg ikke behøver ind i Evita's tarif system, etc.

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 14:34

@Daniel

Du interesserer dig for nogle tekniske ting, som reelt ingen betydning har for dig :-)  Skat opkræver told og DHL opkræver fragt - mere behøver du egentligt ikke vide. Hvis du køber DAP, så forestår sælger alle omkostninger ifb. med fragten.

Du kan godt afstå fra Evita, men det er relevant, hvis du vil beregne dine toldomkostninger. Samtidig er det dit ansvar, at dine varer bliver indfortoldet korrekt - underordnet om DHL forestår indfortoldningen. Dermed kan det være fornuftigt, at sætte sig ind i relevante varekoder.

F.eks. hænger du på toldomkostningerne, hvis DHL sætter et nul for meget værdien af dit gods eller indfortolder på et forkert grundlag.  

Men du kan altid bede DHL om en kopi af indfortoldningen - det vil kunne bekræfte, at DHL indfortolder på eget cvr-nummer. Men hvorfor overhoved tale om privatimport?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:47

Okay, ja naturligvis kan DHL lave fejl ved indfortoldningen. Og det her er Evita kommer ind i billedet :) Det skal jeg selvf også være opmærksom på (tak for påmindelsen)

Jeg er ikke helt med på DAP, men jeg køber for et mindre beløb af gangen (mellem 1000 - 3000,-) og betaler selv fragten.

faktura vil være angivet:

Navn

Adresse

CVRnr med DK

Beskrivelse af varen som er købt.

Også går jeg ud fra at DHL klare indfortoldningen (Uden et gebyr på 1xx,- kr) og SKAT sender mig løbende fakturaer på skyldigt beløb til told.

Grunden til jeg nævner privat import er, at jeg tidligere har bestilt hjem som privat (for nogle år siden). Og derfor har jeg kun det at sammenligne med. Nu er jeg import/eksport reg. og vil naturligvis ikke betale 1xx,- kr for de står for indfortoldningen. Jeg vil gerne betale told/import gebyr - Ingen problemer. Men IKKE betale 1XX hver gang jeg modtager en varer (så bliver min fortjeneste alt for lille desværre)

Det jo som sagt ikke større partier, men mindre partier (f.eks 1-3 varer af gangen)

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 15:08

DAP betyder, at fragten bliver betalt af afsender frem til din adresse. (den kan så opkræves af leverandøren på din faktura, hvilket givetvis kan være en fordel, da leverandøren har større kvantum og givetvis bedre fragtpriser end dig).

Bed evt. leverandøren om, at påføre tarifkoden på fakturaen - så undgår du det overraskende element, hvor DHL skal anslå, hvilken tarifkode der er tale om :-)

Uanset om du vil betale for indfortoldning eller ej, så er det blot et spørgsmål om, hvorvidt den fremgår særskilt på fakturaen eller ej. DHL skal nok sikre sig, at de tjener sine penge. Derfor er det fornuftigt, at have en samlet pris på forhånd.

Overvej dog om det er en god forretning, at købe for 1-3000 kroner og have så lav en marginal fortjeneste.. Du vil være dødsdømt, når der kommer ratestigninger - Måske det er bedre, at modtage dit gods som pakkepost og betale de 160 kroner til postdk, men få en tilsvarende lavere fragtpris. 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)