Hej Aminoer. Jeg har startet et projekt, jeg har arbejdet på i 4 måneder. Det er min første virksomhed, og vil derfor gerne være forberedt. Virksomheden er reg. som importør og eksportør med sikkerhedsstillelsesordningen hvor man betaler 2.5 promille. Ordningen fra SKAT er nedenstående: Når du bliver importørregistreret, skal du tage stilling til, hvordan du vil betale din told. Du kan vælge at betale din told kontant i forbindelse med hver fortoldning eller du kan vælge at tilslutte dig SKATs sikkerhedsstillelsesordning. Hvis du tilslutter dig denne ordning, og stiller sikkerhed for din told, kan du få kredit ved, at tolden indbetales en gang om måneden. Via ordningen betaler du 2,5 promille af det beløb, som du ellers skal betale i told ved hver fortoldning. Umiddelbart skulle jeg kunne få pakken udleveret med det samme når den ankommer til Danmark. Mit spørgsmål er blot, om det er så enkelt. Opstiller nogle forløb, også vil det være super hvis nogen vil bekræfte dem :) Jeg vil IKKE have speditør til at fortolde (jeg vil ikke betale gebyr, som pt. hos PostDK er 160,-) men derimod selv fortolde varene. 1. - Jeg køber varen hos min leverandør - Varen bliver sendt med DHL - Varen ankommer til Danmark - Varen kommer forbi fortoldningen (ligesom alle varer gør) de ser mit EORI Nr. på pakken (DK-CVRnummer), tjekker oplysningerne, ser jeg importerer under sikkerhedsstillelsesordningen, og istedet for at toldbehandle med det samme, udleverer de varen til mig, og sender toldpapirerne og beløbet der skal betales i told. - Jeg betaler fakturaen på tolden og naturligvis ligger importmoms osv på mit regnskab. 2. - Jeg køber varen hos min leverandør - Varen bliver sendt med DHL (der går f.eks 5 dage før varen er i DK) - Jeg benytter SKAT's Toldsystem (http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1971003) hvor jeg udfylder med relevante informationer omkring varen, prisen, tarif nummer (fra Vita databasen) og sender det elektronisk gennem siden. - Varen ankommer til Danmark, og fortoldningen gennem Toldsystemet er allerede ordnet (ovenover) - Varen kommer forbi fortoldningende, de ser mit EORI Nr. på pakken (DK-CVRnummer), tjekker CVR nummeret og kan se at jeg har indsendt fortoldningsinformation (tarif, pris, osv) ser jeg importerer under sikkerhedsstillelsesordningen, udleverer varen til mig med det samme og derefter sender mig en faktura udfra de oplysninger jeg har indtastet på SKAT's toldsystem. Der er også ICS (Import Control System), er det måske det jeg skal bruge, og ikke import systemet? Vi snakker om mindre forsendelser. Jeg har ikke kunne finde 100% information nogen steder om hvordan jeg fortolder varen, under sikkerhedsstillelsesordningen eller hvor henne jeg fortolder (det skal selvf være elektronisk). Jeg vil gerne have udleveret varen med det samme den ankommer. Håber nogen kan hjælpe mig med mit nybegynder spørgsmål. Ps. har søgt og læst alle de tråde jeg har kunne finde! :) God Søndag |
Beklager, hvis indlægget ser lidt rodet ud. Har ikke kunne finde formateringsværktøjer :)