Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import af varer fra 3.lande - Fra køb til varen er fortoldet - Hjælp

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har startet et projekt, jeg har arbejdet på i 4 måneder.

Det er min første virksomhed, og vil derfor gerne være forberedt.

Virksomheden er reg. som importør og eksportør med sikkerhedsstillelsesordningen hvor man betaler 2.5 promille.

Ordningen fra SKAT er nedenstående:

Når du bliver importørregistreret, skal du tage stilling til, hvordan du vil betale din told. Du kan vælge at betale din told kontant i forbindelse med hver fortoldning eller du kan vælge at tilslutte dig SKATs sikkerhedsstillelsesordning. Hvis du tilslutter dig denne ordning, og stiller sikkerhed for din told, kan du få kredit ved, at tolden indbetales en gang om måneden. Via ordningen betaler du 2,5 promille af det beløb, som du ellers skal betale i told ved hver fortoldning.

Umiddelbart skulle jeg kunne få pakken udleveret med det samme når den ankommer til Danmark. Mit spørgsmål er blot, om det er så enkelt.

Opstiller nogle forløb, også vil det være super hvis nogen vil bekræfte dem :) Jeg vil IKKE have speditør til at fortolde (jeg vil ikke betale gebyr, som pt. hos PostDK er 160,-) men derimod selv fortolde varene.

1.

- Jeg køber varen hos min leverandør

- Varen bliver sendt med DHL

- Varen ankommer til Danmark

- Varen kommer forbi fortoldningen (ligesom alle varer gør) de ser mit EORI Nr. på pakken (DK-CVRnummer), tjekker oplysningerne, ser jeg importerer under sikkerhedsstillelsesordningen, og istedet for at toldbehandle med det samme, udleverer de varen til mig, og sender toldpapirerne og beløbet der skal betales i told.

- Jeg betaler fakturaen på tolden og naturligvis ligger importmoms osv på mit regnskab.

2.

- Jeg køber varen hos min leverandør

- Varen bliver sendt med DHL (der går f.eks 5 dage før varen er i DK)

- Jeg benytter SKAT's Toldsystem (http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1971003) hvor jeg udfylder med relevante informationer omkring varen, prisen, tarif nummer (fra Vita databasen) og sender det elektronisk gennem siden.

- Varen ankommer til Danmark, og fortoldningen gennem Toldsystemet er allerede ordnet (ovenover)

- Varen kommer forbi fortoldningende, de ser mit EORI Nr. på pakken (DK-CVRnummer), tjekker CVR nummeret og kan se at jeg har indsendt fortoldningsinformation (tarif, pris, osv) ser jeg importerer under sikkerhedsstillelsesordningen, udleverer varen til mig med det samme og derefter sender mig en faktura udfra de oplysninger jeg har indtastet på SKAT's toldsystem.

Der er også ICS  (Import Control System), er det måske det jeg skal bruge, og ikke import systemet? Vi snakker om mindre forsendelser.

Jeg har ikke kunne finde 100% information nogen steder om hvordan jeg fortolder varen, under sikkerhedsstillelsesordningen eller hvor henne jeg fortolder (det skal selvf være elektronisk). Jeg vil gerne have udleveret varen med det samme den ankommer.

Håber nogen kan hjælpe mig med mit nybegynder spørgsmål. Ps. har søgt og læst alle de tråde jeg har kunne finde! :)

God Søndag

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:48

Beklager, hvis indlægget ser lidt rodet ud. Har ikke kunne finde formateringsværktøjer :)

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 11:59

1. Hvorfor skulle du få en regning fra postdk på 160 kroner, hvis du benytter DHL? :-)  PostDanmark har monopol på importeret pakkegods, ikke kurérgods..

Du skal indfortolde, før du kan få udleveret varen - medmindre du selvfølgelig har et lovligt opbevaringssted. Dog må man som udgangspunkt ikke tage varen i brug, før den er indfortoldet.

2. Vil du selv registrere dine varekøb, så kan du med fordel benytte e-import. Må dog erkende, at jeg er vant til, at være koblet direkte op med Skats system igennem ERP og benytter EDI.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:08

Ja, jeg mente selvfølelig DHL :) Jeg har tidligere fået tilsendt pakker gennem dem, og mener faktisk deres fortoldningsgebyr er højere end postdk. Men nok om det.

"Du skal indfortolde før du kan få varen udleveret":

Jeg har læst mig frem til at ved at benytte sikkerheds... kan jeg tage varen i brug med det samme (altså få varen udleveret med det samme) men er det KUN hvis jeg allerede har indsendt via e-import de relevante oplysninger fra leverandør faktura og den toldtarif der hører til varen?

ALTSÅ punkt 2. som jeg har beskrevet?

Er lidt ny i det her fag, så bær over med mig :) Er endnu ikke stødt på ERP og EDI, men så længe virksomheden er ny, er avancerede systemer nok overflødige :) Så fortoldningen må blive god gammelsdag manuel indtastning!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:13

Kan nogen bekræfte punkt 2? Hvis det IKKE er korrekt, vil nogen så ikke være flinke at stille forløbet op :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:59
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Slet ingen der vil dele erfaringer omkring toldforløbet?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12911
Skrevet kl. 13:38

Danielkj:
Slet ingen der vil dele erfaringer omkring toldforløbet?

Jo

Glemt alt om om selv at stå for indfortoldningen i toldsystemet da det simpelthen vil være for kompliceret at bruge for en nybegynder. Udover det vil du mangle en del praktiske oplysninger omkring dit gods som du ikke umiddelbart har tilgængelig.  Rent ud sagt er det spild af tid at give sig i kast med toldsystemet.

Normalt betaler man ikke for indfortoldning hos kurerselskaberne TNT, DHL, USP ...osv

Ravn

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:02

Hej Ravn.

Tak for dit svar. Jeg er fortsat med at læse tråde igennem, og kan se at nogen skriver det samme som dig.

Man skal ikke selv stå for fortoldningen hvis man er CVR reg. så sender SKAT blot et brev med opkrævning.

- Synes du jeg skal bestille en vare hjem og så hvordan det forløber? For nogle tråde gør det kompliceret og andre skriver at kurerselskaberne selv indfortolder om man bare modtager en regning fra SKAT.

Grunden er at jeg bestiller mange mindre pakker, og derfor vil det være alt for dyrt pr. pakke, hvis jeg skal betale 160,- 150,- eller 180,- kr.

Grunden til de 150,- kr ved DHL som privatperson, og 160, kr ved Post Danmark, er det fordi de gør udlæg i toldopkrævningen? Altså betaler det du skylder Told & Skat, og derfor har et administrations gebyr?

Tilmeldt 23. May 08
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 14:12

Jeg tror, at du er lidt for optimistisk omkring, at have dit eget toldlager - alene de sikkerhedsmæssige foranstaltninger som det kræver hænger ikke sammen med din frygt overfor et importgebyr :)

På dit niveau med import og manglende erfaring, så ville jeg afholde mig fra at gøre import til raketvidenskab - du spilder simpelthen din tid ift. hvad du kan hente hjem.

1) Bestil varen fra leverandøren

2) Benyt leverandørens fragtaftale og køb dine varer DAP (tidl. DDU), en såkaldt "all-in pris".
Bed dem fakturere fragtomkostningerne særskilt på fakturaen, således du kan sammenholde deres pris for fragten med de tilbud, som du evt. kan indhente ved andre speditører. Det stiller dig også på sigt langt stærkere i en forhandlingssituation, des mere udspecificeret din regning er.

Husk at få påført dit CVR-nummer på fakturaen.

3)  Afvent produkterne og en opkrævning af told*.

* = Det kan være her, at filmen måske knækker lidt. Når godset er indfortoldet, så må du gerne tage varen i brug. Det er irrelevant, at du har "lavet en aftale med Skat om andre betalingsbetingelser" (kredit mod 2,5 promille).

Med andre ord sker tingene helt automatisk i det setup. Du skal importere relative store mængder, før det vil være relevant at kigge på et andet setup. 

Du finder toldsatser på Evita, bemærk dog forbehold. 

Tilmeldt 23. May 08
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 14:17

Danielkj:

Grunden er at jeg bestiller mange mindre pakker, og derfor vil det være alt for dyrt pr. pakke, hvis jeg skal betale 160,- 150,- eller 180,- kr.

Bed en speditør om at samle dine pakker og sende dem afsted samlet. Dermed bør du også kunne opnå en bedre fragtpris..

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)