Hejsa. Da vi startede vores virksomhed, blev vi rådgivet til at stifte et driftsselskab med tilhørende holdingsselskab. Holdingselskabet skulle ejes 50/50 af 2 ejer, som begge også er direktør i holdingselskabet. Holdingsselskabet skulle så eje vores driftsselskabet 100 %. Nu vil vi gerne have hver vores holding, så vi har frit råderet over dem - og frit kan investere penge hvor vi har lyst. Spørgsmålet går på, om man med nuværende opsætning - på nogen måde kan lave en konstruktion hvor vi kan opdele den nuværende holdning i 2 selvstændige selskaber? De 2 forskellige holdingsselskaber skal vi hver især eje 100% (jeg har den ene, og han har den anden 100%), også skal hans holding eje vores driftsselskab med 50%, og det samme skal jeg. Vi er naturligvis villige til at skyde nogen penge ind igen hvis det er det som skal til for at oprette et nyt selskab mv., men hvis det kan gøres uden, så det naturligvis endnu bedre :) |
Umiddelbart tænker jeg at det letteste er at i stifter hver jeres holdingselskab og så køber jeres nye "personlige" holdingselskaber så jeres personlige ejerandele ude.. På den måde har i hvert et holdingselskab og et fælles holdingselskab, som så ejer jeres driftsselskab...
Vær opmærksom på det skattemæssige forhold der kan være ved salg af jeres personlige ejerandele til jeres nye respektive holdingselskaber... Der findes nok også løsninger på opsplitning af jeres eksisterende holdingselskab - men det var ihvertfald et forslag!
/Morten