Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Berlingske - SPAM?

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)
Tilmeldt 12. Apr 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg skal allerførst beklage, at jeg først reagerer nu på de indlæg, der har været her på Amino og på Twitter angående Berlingskes rundspørge om iværksætteri- og vækstbetingelser i Danmark. Jeg er selvfølgelig ked af, at undersøgelsen har været et irritationsmoment for jer. Det har ikke været meningen. Hensigten er ganske enkelt at undersøge vilkårene for vækst og iværksætteri i Danmark. 

Der er rigtig mange virksomheder, der har svaret på vores spørgsmål, hvilket vi selvsagt er rigtig glade for. Og vi forventer, at svarene vil blive brugt som input til en række artikler om dette emne i Berlingske Business i april og maj.

Andre har henvendt sig for at sikre sig, at afsenderen nu også er Berlingske. Sandsynligvis, fordi vi bruger SurveyXact til at indsamle spørgsmålene. Derfor har vi i vores reminder medsendt et link til business.dk (http://www.business.dk/premium/betingelser-for-vaekst-og-ivaersaetteri), hvor det tydeligt fremgår, hvem der er afsender.  

Og så har vi desuden haft nogle få henvendelser fra jer og andre, der opfatter vores mail som spam. Det sidste vi på Berlingske Business ønsker er at belemre driftige erhvervsfolk. Vi har blot ønsket at stille en række journalistisk relevante spørgsmål og levere kvalitetsjournalistik på den bedst mulige baggrund.  Og vi håber, at vi med analysen kan sørge for at udbrede en større viden om vækstbetingelser og rammevilkår samt på hvilke områder betingelser og vilkår eventuelt vil kunne forbedres. 

Rent juridisk vil vi til enhver tid afvise, at der er tale om spam, da vi med vores rundspørge ikke ønsker at sælge hverken varer, fast ejendom eller andre ydelser, men blot indsamler viden. På den anden side gør jeres input selvfølgelig indtryk, og I er meget velkomne til at henvende jer til mig via den mailadresse, der står i den fremsendte mail, og så vil jeg sørge for at fjerne jeres mailadresse fra vores research-database.

mvh

Morten Asmussen, udviklingsredaktør, Berlingske Business

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:23

Fede Malerier:
Hvorfor have så ondt i røven over så lidt?? Det er bare en mail!! Smid den i spam mappen og tjen lidt penge istedet.

tja - jeg må vel indrømme at jeg havde lidt samme tanke - not worth the fuzz

Vist nævner de deres navn og produkt, og jeg skal slet ikke afgøre om det er på eller over en kant, men formålet virker på mig i hovedsagen at være indsamling af ret legitime oplysinger til artikler

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 17:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Prøv at vende den om og tænke "hvad kunne jeg godt tænke mig at vide fra Berlingske medarbejdere?". Det er jo tilladt at udsende spørgeskemaer uden forudgående tilladelse (ifølge dem selv, jeg er ikke advokat, og kan ikke dømme). Og hvis 1.000 virksomheder gerne ville vide noget fra dem, så må det jo bare være sådan det er.

Bare lige en fredagstanke, som kan tolkes som man vil.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 17:36

Tobias G:

Prøv at vende den om og tænke "hvad kunne jeg godt tænke mig at vide fra Berlingske medarbejdere?". Det er jo tilladt at udsende spørgeskemaer uden forudgående tilladelse (ifølge dem selv, jeg er ikke advokat, og kan ikke dømme). Og hvis 1.000 virksomheder gerne ville vide noget fra dem, så må det jo bare være sådan det er.

Bare lige en fredagstanke, som kan tolkes som man vil.

Sjovt, jeg tænkte faktisk det samme da jeg læste deres svar herinde.

Det er sikkert "juridisk ok" det de gør, men hvis alle begynder at gøre det, så bliver det fandme da møg irreterende i længden. Jeg synes stadig klart at det er moralsk forkert, specielt når man samtidigt undskylder herinde med at man ikke vil "belemre driftige erhvervsfolk" - De kan da ikke undgå at "belemre" nogen, når de udsender som mass-mails. 

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 17:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

MortenAsmussen:
Og så har vi desuden haft nogle få henvendelser fra jer og andre, der opfatter vores mail som spam.

Det er muligt, at ikke mange har henvendt sig direkte, men der er nok en del, der har anmeldt mailen.

MortenAsmussen:
Rent juridisk vil vi til enhver tid afvise, at der er tale om spam, da vi med vores rundspørge ikke ønsker at sælge hverken varer, fast ejendom eller andre ydelser, men blot indsamler viden.

Det er ikke kun salg, der er omfattet. Også branding er - og det er her, I muligvis overtræder loven.

I er af den opfattelse, at I ikke gør noget forkert rent juridisk, og fred være med det. Det kommer andre til at afgøre. Men hvad med moralsk? Mener I, det er i orden at sende uopfordrede mails til erhvervsfolk for at få dem til uden beregning at stille data til rådighed, som I siden kan bearbejde og bruge som en del af et produkt, I sælger - endda til de selvsamme mennesker, som har gjort det muligt for jer at skabe indholdet?

MortenAsmussen:
På den anden side gør jeres input selvfølgelig indtryk, og I er meget velkomne til at henvende jer til mig via den mailadresse, der står i den fremsendte mail, og så vil jeg sørge for at fjerne jeres mailadresse fra vores research-database.

Jeg kan kun tolke sidste del af sætningen som, at I - hvis ikke modtagerne aktivt beder om at blive fri - vil fortsætte med at sende lignende uopfordrede mails, der i bedste fald befinder sig i en juridisk gråzone, uagtet at I netop har erfaret, at det generer en vis del af modtagerne. Er det korrekt?

Tilmeldt 12. Apr 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:16

Hej Jakob - hermed forsøg på at svare på dine spørgsmål.

Jakob Bank:
Men hvad med moralsk? Mener I, det er i orden at sende uopfordrede mails til erhvervsfolk for at få dem til uden beregning at stille data til rådighed, som I siden kan bearbejde og bruge som en del af et produkt, I sælger - endda til de selvsamme mennesker, som har gjort det muligt for jer at skabe indholdet?

Rundspørger af den art, vi diskuterer her er en meget brugt metode til indsamling af data og viden i vores branche. Vi forsøger som sagt at bruge det til at skabe journalistik, der øger offentlighedens viden på området igennem vores journalistik. Det mener jeg godt, jeg kan forsvare. Også moralsk. Der er mange virksomheder, der har modtaget rundspørgen positivt - som et forsøg på at skabe en kvalificeret debat omkring iværksætteri- og vækstbetingelser i Danmark. Vi ønsker ikke at være et forstyrrende element, vi ønsker derimod at sætte dagsordenen på virksomhedernes vegne. 

Jakob Bank:
Jeg kan kun tolke sidste del af sætningen som, at I - hvis ikke modtagerne aktivt beder om at blive fri - vil fortsætte med at sende lignende uopfordrede mails, der i bedste fald befinder sig i en juridisk gråzone, uagtet at I netop har erfaret, at det generer en vis del af modtagerne. Er det korrekt?

Det er mig bekendt første gang Berlingske laver en så omfattende analyse, som denne, hvor så mange virksomheder deltager. Om vi laver en analyse af tilsvarende størrelse igen afhænger af vores erfaringer. Og her spiller dine og andres input helt klart en stor rolle. Og i den forbindelse vil jeg naturligvis tilbyde alle dem, der er irriteret over henvendelsen, en mulighed for at undgå disse fremover.

mvh Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:04

Jakob kommer med nogle super pointer (hej Jakob) og uopfordret mail skal man være MEGET påpasselig med, især så stor en virksomhed som Berlingske Media.

Nu hvor jeg er så heldig at arbejde for en af de største antispam virksomheder i verden, kunne jeg være fristet til at checke statistikkerne for denne kampagne.

Jeg må indrømme jeg personligt synes det er en påtrængende mail og ville melde den i ren trods grundet dårlig markedsføringsskik.

Tilmeldt 16. Apr 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:28

Jeg er også en af dem, der har modtaget denne undersøgelse fra Berlinske.

Også i MIN bog er det spam, som det er drøn-irriterende at skulle bruge tid på. Ydermere har jeg i dag modtaget ENDNU en mail , hvor de rykker for et svar.

Morten Asmussen skriver nok så flot, at hvis man ikke vil deltage, kan man "blot sende ham en mail". Så skal man altså bruge tid på det...? Hvorfor ikke bare ( som andre) sætte et link ind nederst på siden, hvor man med ét klik kan afskrive sig for yderligere, uønskede henvendelser og undersøgelser? Hvis han så blot først havde sendt en FORESPØRGENDE mail, så man aktivt gav sit samtykke til at deltage i en undersøgelse!

Derfor, Morten Asmussen, når så mange føler sig forulempet af din undersøgelse, overvejer du så ikke at ændre strategi... uanset det juridiske grundlag?

Vi iværksættere bliver i forvejen tæppebombet med alskens uønskede mails og telefonopkald, som Berlinske skulle holde sig for god til.

Jeg håber inderligt at Philip Mahler vil undersøge sagen, da jeg i høj grad mener den har principiel betydning.

Med venlig hilsen

Ove Skjold Porse

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 09:18

Jeg har fået mailen flere gange på forskellige emailadresser. Jeg kan kun opfordre alle til at markere den som spam, så afsenderen ryger i diverse spamfiltrer.

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 19:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

MortenAsmussen:
Det er mig bekendt første gang Berlingske laver en så omfattende analyse, som denne, hvor så mange virksomheder deltager. Om vi laver en analyse af tilsvarende størrelse igen afhænger af vores erfaringer.

... så lavede I åbenbart en tilsvarende analyse - jeg har i hvert fald netop modtaget endnu en spam-mail, som jeg troligt har anmeldt.

MortenAsmussen:
Og i den forbindelse vil jeg naturligvis tilbyde alle dem, der er irriteret over henvendelsen, en mulighed for at undgå disse fremover.

Kan du løfte sløret for detaljerne omkring denne lovende mulighed? Jeg kunne nemlig ikke umiddelbart finde "Afmeld"-linket i jeres mail.

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)