Davser, Hvordan fungere garanti/formodningsregel/reklamationsret i forbindelse med salg af demovarer? Hvis jeg f.eks. sælger en behandlerbriks som demovare, er jeg så stadigvæk forpligtigede under de normale regler i købsloven? Forstå mig ret: hvis briksen f.eks. har en revne i læderet, og man gør kunden tydelig opmærksom på dette og anføre det på fakturaen, så kan denne specifikke revne jo ikke bruges af kunden under garantien. Men hvad med resten af briksen? Hvis man nu kun har 1 tilbage og ikke flere reservedele, og briksen 2 måneder efter salg pludselig mister et hjul, er man så forpligtigede til erstatning/reparation, eftersom dette ikke var oplyst og specificeret som et problem med briksen? Kan man evt. aftale noget mere bredt med kunden e.g. "Hele briksen er defekt og sælges som defekt under eget ansvar"? |
Hvis det er B2B salg, altså salg fra virksomhed til virksomhed, er der frit spil for hvad I aftaler.
Sælger du briksen til en forbruger/privatperson vil du formentligt ikke kunne fraskrive dig reklamationsretten.