|
Kære alle Jeg har læst med på siden her et stykke tid, men nu fik jeg endelig lavet min egen profil. Jeg er nystartet fotojournalist, og har nogle få spørgsmål, som jeg ikke kunne finde svar på andre steder. 1. Jeg har købt noget udstyr i USA, som jeg vil bruge i firmaet. Udstyret har ikke været i Danmark endnu (jeg er stadig i USA og skal være det 3 måneder), men skal jeg have bevis for at der er betalt told på det, hvis jeg vil trække det fra i skat? Jeg havde nemlig bare tænkt mig at komme det i bagagen, da det jo ikke er nyt, men brugt, når jeg vender snuden hjem igen. 2. Jeg skal i praktik i USA til sommer, hvor jeg får løn (ca. 2800 kr. om ugen). Skal jeg betale skat af disse penge i Danmark, når jeg tjener dem her? praktikopholdet varer kun 3 måneder, og har ikke rigtigt noget med mit firma at gøre. 3. Jeg har en masse udstyr, rejseudgifter osv., som jeg gerne vil trække fra i skat - det er alt sammen noget, jeg skal bruge i mit firma - eller udgifter jeg har haft i forbindelse med arbejde. Til sammen løber det op over 100.000 kr., og mine indtægter for 2013 er pt. ca. 20.000 kr. - er dette et problem? Det skal siges, at jeg stadig er studerende, så jeg kommer til at få SU fra september. Jeg håber, der er en eller flere, der kan hjælpe med ovenstående spørgsmål. På forhånd tusind tak. Vh Magnus |
m4gnus:1: Jeg har købt noget udstyr i USA, som jeg vil bruge i firmaet. Udstyret har ikke været i Danmark endnu (jeg er stadig i USA og skal være det 3 måneder), men skal jeg have bevis for at der er betalt told på det, hvis jeg vil trække det fra i skat? Jeg havde nemlig bare tænkt mig at komme det i bagagen, da det jo ikke er nyt, men brugt, når jeg vender snuden hjem igen.
1: Du skal jo ha købt det som firma - og du skal fortolde det ved ankomsten og have kvitteringer og alt for at ha det ind i dit firma - en helt normal import - dog til dig selv så ikke krav om import registrering- Du kan ikke smugle det ind i Danmark uden told og så ha det som fratræk i et firma hvis det er det du tænker - som firma skal du importere det helt efter reglerne
m4gnus:Jeg skal i praktik i USA til sommer, hvor jeg får løn (ca. 2800 kr. om ugen). Skal jeg betale skat af disse penge i Danmark, når jeg tjener dem her? praktikopholdet varer kun 3 måneder, og har ikke rigtigt noget med mit firma at gøre.
Ja det skal du som udgangpunkt bestemt - men i 2 skriver du at du har haft en masse udgifter, så det vil nok kunne modregnes - har det ikke noget med dit firma at gøre kan du ikke trække noget fra og skal beskattes af det hele. Det duer jo aldrig at indtægterne ikke har med firmaet at gøre medens udgifterne alle har
m4gnus:3. Jeg har en masse udstyr, rejseudgifter osv., som jeg gerne vil trække fra i skat - det er alt sammen noget, jeg skal bruge i mit firma - eller udgifter jeg har haft i forbindelse med arbejde. Til sammen løber det op over 100.000 kr., og mine indtægter for 2013 er pt. ca. 20.000 kr. - er dette et problem? Det skal siges, at jeg stadig er studerende, så jeg kommer til at få SU fra september.
Du skriver ikke om du har CVR men svaret i alle flad et ret klart nej - og ja det er et et problem med 20000 i indtægt og 100.000 i udgift på noget rejse, som så i alle fald skal dokumenteres meget vel sammenhæng med nødvendighed for dit arbejde, jeg tror ikke du kan trække fra i andet end den indtægt du evt har haft
Jeg ville råde dig til at finde en dansk revisor så alt blir stillet rigtigt op og du ikke får en dårlig start - men som nævnt ved jeg jo ikke engang om du har registreret virksomhed eller ikke. Rejser og uddannelser er ikke fradragsberettigede - men alt for kompliceret og for mange kringler til at nogen kan svare klart - på andet end ? 1 som jeg har gjort
Fat i en revisor eller be om bindende svar fra skat - hvilket kræver en klar formulering
vh
Bliv gratis medlem