Jeg har fået nys om en ledig stilling som kontorelev som endnu ikke er slået op, gennem mit netværk, og har tænkt mig at søge den naturligvis. Jeg har tidligere skrevet en del uopfordrede ansøgninger, uden held dog. Jeg ved godt det er den ansøgning der oftest giver negativ resultat, men jeg kunne godt bruge nogle tips og tricks fra jer der enten har haft held med uopfodrede ansøgning, eller jer der modtager og behandler dem. Hvad lægges der vægt på hos modtageren, hvad er godt at få med? På forhånd tak :) P.S. Er ikke sikker på dette er den rette kategori, så I flytter bare hvis den hører til i anden kategori |
Hjælp til uopfordret ansøgning
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
- 1
Her er par typiske fejl: (1) Ansøgningen bærer præg af, at ansøgeren har sendt rigtig mange ansøgninger ud på nogenlunde samme tidspunkt, uden at sætte sig det mindste ind i hvem vi er og hvad vi kunne have brug for. Altså, samme ansøgning til 20 virksomheder, med enkelte, ret åbenlyse modifikationer, lidt som flettebreve: “Hej [indsæt firmanavn], jeg vil meget gerne have job hos jer, da jeg brænder for [indsæt navn på firmaets branche]… etc. (2) Ansøger har generelle kvalifikationer, men ikke specifikke kvalifikationer der kan bruges til noget konkret. “Jeg er rigtig god til kommunikation og kan lide at have med mennesker at gøre …” (3) Ansøger hævder en masse fine ting om sine kundskaber, uden at kunne underbygge dette med den type dokumentation vi regner for noget. At man har klaret sig godt i irrelevante fag eller at man har positive udtalelser fra tidligere undervisere, der tydeligvis ikke kender til branchen i dag, tæller kun negativt. (4) Ansøger hævder er masse om sine evner indenfor de sociale medier, online marketing etc. Fint – men hvorfor bliver dette ikke dokumenteret med et link til ansøgers velbesøgte blog, til ansøgers Google+ profil med 300 kontakter, eller til en aktiv twitter konto med 500 followers? Alt andet lige må vi jo antage, at det er fordi ansøger praler om at have kundskaber der reelt ikke findes. Igen, det tæller kun negativt. (Og nej, lad nu være med bare at købe nogle followers på Fiverr!) Generelt forstår jeg simpelthen ikke, at jobsøgere der sender uopfordrede ansøgninger af sted, ikke tager sig mindst en time til at sætte sig ind i hver enkelt virksomhed de ønsker at få job i. Bare sid og læs lidt om dem på deres hjemmeside! Sender man 60 ansøgninger er det stadigvæk blot 1-2 ugers arbejde. Hvor lang tid bruger man ellers på katte-videoer på YouTube? Hvor meget ønsker man at få et job?! Håber dette kan bruges. Mvh. Christian |
Bird & Beenfeldt leverer film- og videoproduktion i høj kvalitet. Corporate videos, reklamefilm, profilfilm m.v.
Hej Christian Tusind tak for dit svar, det er en stor hjælp i min videre jobsøgen :) |
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)