Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af project sammen med en ven

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Aug 05
Indlæg ialt: 169
Fra  Microsys Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os sige man i forvejen har en virksomhed "A". En ven kommer med en god ide man i princippet gerne vil være 50/50 om. På nuværende tidspunkt vides ikke om ideen er bæredygtig, men dog så interessant den skal afprøves.

Hvad ville i så gøre. Oprette en ny virksomhed? Fx hvor vennen og "A" hver har 50/50? Eller hvor hver person har 50/50? Ellers vil det være mere fornuftigt at afprøve ideen lidt længere før man tager det så vidt. Ideen vil være rimelig billig at afprøve - kræver mest tid. (For hvad det er værd, så vil ideen ikke medføre mulighed for problemer med erstatningsansvar osv.)

Jeg spekulerer bare over hvordan andre her håndterer den slags joint ventures uden det hele går op i papirarbejde? :)

Prøv vores nye produkt TechSEO360.com for Windows og Mac - og se vores teknisk SEO med TechSEO360 video på YouTube

Fra Hellerup
Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 15:14

Efter min mening skal man som udgangspunkt skal man lade være med at afgive ejerskab over sin egen virksomhed, med mindre det er absolut nødvendigt for overlevelse eller fortsat drift.

Er der en synergi mellem den nye idé og det eksisterende firma?

Hvis det er en idé som kan afprøves i det eksisterende firma, skal du nok bare vælge at dele overskuddet fra idéen med din partner. Resten af indtægten fra dit firma er jo din egen fortjeneste.

Mvh Jens

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Aug 05
Indlæg ialt: 169
Fra  Microsys Skrevet kl. 15:21

Det jeg mente var at min virksomhed (100% min) kunne have 50% ejerskab af en ny virksomhed.  Eller at jeg som person kunne have 50% ejerskab af en ny virksomhed. Min ven ville så uanset hvad have 50%

Men umiddelbart virker det stadigvæk en smule overkill imens man stadigvæk afprøver om ideen holder. Men jeg har ikke rigtig erfaring men jointventures, fordele/ulemper og hvad som er standard for den slags ting :)

Prøv vores nye produkt TechSEO360.com for Windows og Mac - og se vores teknisk SEO med TechSEO360 video på YouTube

Fra Hellerup
Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 15:43

Det koster penge og tid at starte og drive et xtra selskab, så indtil i har afklaret om der er penge i idéen kan i lige så godt prøve den af igennem dit selskab. Det er jo nemt nok at regne ud hvor meget den giver eller koster og så dele på midten. Hvis det viser sig at være en stor succes kan i jo hurtigt lave et nyt fælles firma som i ejer og driver sammen. Om du vil eje det nye firma direkte eller igennem dit eksisterende firma er vist en smagssag. Husk partnerskabsaftalen (eller hvad det nu er det hedder), for det kan være skidt at blande venskab og business.

God fornøjelse med projektet!

Mvh jens

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)