Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Diverse bogføring

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 31. May 07
Indlæg ialt: 23
Fra  iPaper A/S Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Så har jeg lige udført de sidste par måneders bogføring så jeg kan få afsendt min momsafregning. Der var dog nogle situationer jeg ikke ved hvordan jeg skal bogføre korrekt, håber i kan hjælpe :) Jeg bruger en næsten standard Summa kontoplan.

1.  Software/licens køb i udlandet (i dette tilfælde USA/Indien - det er vel teknisk set det samme i denne sammenhæng?). Hvilken konto bogfører jeg det under? Diverse eksl. moms? Licenser bliver vel straksafskrevet?
  2. Samme som ovenstående, dog denne gang fra Tyskland/EU?
  3. Jeg har købt nogle bøger via Amazon UK, der kan jeg se jeg har betalt 25% moms, ryger den så bare ind under Diverse inkl. moms?
  4. Jeg har købt nogle varer via Ebay UK, det eneste kvittering jeg har her er min betalingskvittering fra Paypal - er det godt nok? Og hvordan bogføres den, Div. eksl. moms? Det er købt af en privatperson.
  5. Samme som ovenstående, dog denne gang fra USA?
  6. Freelance ydelser, specifikt fra RentACoder, betalingen er foregået fra mig til RAC som hører til i USA. Freelancerne har været fra Ukraine/Østrig, men det er vel uvedkommende for mig i denne sammenhæng?
  7. Endeligt så har jeg købt fire servere fra et firma i England, har ikke betalt moms. De tre af dem er blevet solgt videre til slutkunder uden fortjeneste, den sidste har jeg i firmaet. Skal jeg køre dem ind som varer og ud igen med det samme, eller er der en smartere måde? Kan jeg splitte fakturaen op så den del der er min egen ryger direkte ind som aktiv, eller skal alting ind under som aktiv, og så ud igen som salg til kunder?

Beklager de mange spørgsmål, håber i kan bære over med mig (endnu en gang).

/ Mark S. Rasmussen

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 21:19

1. Du kan bogfører det under småanskaffelser uden moms

2. Samme svar osm ovenfor.

3. Det kan også være småanskaffelser.

4. ?

5. ?

6. Dette er også uden moms. Måske varekøb resten af verden.

7. Du kan bogfører de tre som varekøb og 1 som driftsmidel i balancen hvis prisen overstiger 11.600 kr. ellers er det småanskaffelser.

Håber det hjælper lidt på dine problemer. Det skal lige siges jeg ikke kender Summas kontoplan.

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. May 07
Indlæg ialt: 23
Fra  iPaper A/S Skrevet kl. 22:04

Tak for dine gode svar!

Mht. 3/4 så formoder jeg det er fordi du melder pas, ikke fordi der mangler oplysninger om scenariet?

Mht. 7'eren så tager jeg bare og splitter fakturaen op over flere posteringer med samme bilagsnummer. De tre fører jeg ind i lageret under varebeholdningen og posterer dem straks efter ud af lageret via vareforbrug. Den sidste server som jeg beholder i firmaet overstiger ikke småanskaffelses grænsen, så jeg kan godt straksafskrive den?

Så har jeg lige et tillægsspørgsmål. De 11.600, er det totalt over hele året, eller er det for de enkelte køb (jeg ved godt at separat køb af printer+skærm+diverse alle vil være at anse som én del)?

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 08:04

11600 kr. er pr. køb, derfor kan den godt straksafskrives

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)