hej jeg har en tømmer virksomhed hvor jeg har lavet en masse arbejde for en kunde vi er rigtig gode venner så jeg har set gennem finger med han ikke har betalt de faktura jeg sender ham han er adm.direktør i firmaet det er et personligt ejet firma som hans mor ejer det skylder ca en kvart million 2500000 ved det går lidt stramt for dem og de skylder osse penge flere steder ude i byen hvad gør jeg for jeg skal jo have nogen penge i kassen og vil heller ikke ødelægge mit venskab og jage hans mor fra hus og hjem ved hun har værdi af et hus en lille bil og så virksomheden jeg er bange for de er ved og gå konkurs og vil ikke miste det jeg har til gode jeg kunne godt have intrasse og overtage virksomheden men kun navn og lokaler og det der nu er af værktøj og firma biler osv ikke noget gæld eller abonnements aftaler og hvad de nu har de skal betale til hvad gør jeg mvh arne tømmer mester |
kunde betaler ikke stort beløb nærmer sig nok konkurs
Ikke en personligt ejet virksomhed |
ja undskyld min fejl det er fordi det er det han kalder sig ja han er salf kun almenlig ansat som leder moren har intet med virksomheden og gøre han har fuldmagt til og gøre alt |
Var det dit bidrag til tråden? En rettelse som oven i købet ikke passer? hvis han vil kalde sig adm. direktør, så er han det... |
Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk
Hej Arne. Det er altid trist når nogen går konkurs - og især for for, hvis du risikerere at miste penge - men at det så også er en personlig ven, gør det bare endnu sværere! Det første jeg ville gøre var at gå til din ven for at høre hans udlægning af sagen - bare for at respektere jeres venskab og så også for at fortælle ham om dine bekymringer. Det firma, som skylder dig penge - du skriver at det er ejet af hans mor, men er det et selskab eller er det et personligt ejet selskab? Det næste jeg mener du skal gøre er at sikre at du har sendt rykkere og evt. kørt en "venlig" inkasso, så du har et retskrav. Det kan man godt gøre uden at blive uvenner, fordi det handler om at sikre dig. Når du et retskrav kan der jo gøres udlæg i værdier, som ikke er pantsat og/eller gjort udlæg i i forvejen. Det kan faktisk vise sig at være en hjælp til din ven, for så vil andre kreditorer jo ikke kunne gå efter de samme aktiver og du kan så sikre at han rent faktisk KAN arbejde - eftersom du vel næppe vil sætte ham fra hus og hjem, hvis han ellers indgår en bare nogenlunde fair aftale? Du kan måske endda vælge at "købe" aktiverne af ham og leje dem ud til ham indtil han har betalt sin gæld? Under alle omstændigheder lyder det desværre som om dit udestående er ret usikkert - for har han ikke betalt løbende, så er det jo nok fordi han ikke har pengene og derudover kan du så nok ikke forvente at han pludselig har dem - og eftersom du har arbejdet gratis for ham, kan du endda risikere at de penge han har tjent på dit arbejde, er gået til andre kreditorer, som har været knaps så venlige/naive som dig! Du skal naturligvis være opmærksom på hvad der er muligt, lovligt og afstemme dette med din advokat - Du og din ven må ikke gøre noget, som kan opfattes som særbehandling af en kreditor ved en evt. konkurs - hvis den er tæt på! /Morten |
“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide
Eller att overtage din vens virksomhed uden evt gælds forpligtelser ? Har du talt med din ven om hans situation ? Måske kan i nå at redde det inden nogen indgiver konkursbegæring imod ham? |
tror ikke selv han har indset at det er på vej ned af bakke eller han mentalt kan indse det |
med en kvart mio i klemme må du tage venskabet lidt til side eller i alle fald bruge det til at få en ordentlig samtale med din ven. Sandsynligvis har han også andre med penge i klemme i selskabet. Moderen ved ikke nødvendigvis hvordan det står til, hvis han som adm. dir kører hele selskabet. Jeg ville personligt sige lige ud til vennen, at du nu mangler pengene rigtigt hårdt og at du er superked af, at det kan gå ud over venskabet, men du må enten ha penge, eller sætte en person mellem dig og vennen, så det ikke er jer to der personligt skal tage slagsmålet Lad en advokat gå ind som "mægler" og få en klar aftale om afvikling af gælden og lad ham stå for at tilse at den overholdes. Kan en sådan aftale ikke indgås, så må der nok hårdere midler i brug, og det er synd for moderen, men det må du sætte dig ud over, med mindre du vil være mæcen for familien og finansiere deres tab Gør noget NU vh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com