|
Hej Amino-venner , Dette emne er nok dækket et eller andet sted på amino, men jeg har simpelthen IKKE kunne finde det.. Jeg har valgt at dele mine spørgsmål op i 2 1# Jeg har et I/S med en god ven og det kører ok, vi er i overskud, og vi laver udtræk til os hver ca hver 2. md. MEN siden vi hæfter solidarisk for underskud i virksomheden , har jeg et spørgsmål der trænger sig på. HVIS nu min makker ikke betaler sin skat af hans udtræk, kommer skat så efter mig hvis han ikke kan betale?, eller ligger hele skatteberegningen på hans egen skattebillet. Ligeledes hvis han går ud og køber en dyr bil på afbetaling og ikke kan betale den , vil de så komme og hente mit hus/bil hvis han har misforvaldet hans egne penge. Eller er det KUN i virksomhedsregi der er en fælles forpligtelse, jeg har læst på alle fora , og det fremgår ret uklart hvad retningslinjerne er. 2# Hvis jeg bortforpagter min andel, feeks d. 1/4 til min makker, og han kører butikken helt af sporet over sommeren, har jeg så afskrevet mig alt ansvar eller skal jeg helt "livideres" i I/S'et for at jeg er ude af det? PFT // kim |
"HVIS nu min makker ikke betaler sin skat af hans udtræk, kommer skat så efter mig hvis han ikke kan betale?"
Det normale er at virksomheden hæfter hvis ikke medarbejderne betaler deres skat. Så det må være et ja.
"hvis han går ud og køber en dyr bil på afbetaling og ikke kan betale den"
Hvis han gør det personligt, nej! Hvis han gør det igennem firmaet (så er det pr. definition ikke _ham_ men _jer_ der har købt en bil) så hæfter i begge.
"vil de så komme og hente mit hus/bil hvis han har misforvaldet hans egne penge"
I princippet ja.
"Hvis jeg bortforpagter min andel, feeks d. 1/4 til min makker, og han kører butikken helt af sporet over sommeren, har jeg så afskrevet mig alt ansvar"
Nej. Det er stadig dit ansvar.
Det lyder ikke som om du helt stoler på din makker, det er lidt noget skidt og jeg vil anbefale dig enten at komme ud af det asap, eller omdanne til anpartsselskab asap. Jeg ved godt det måske er lidt for sent til dig, men jeg vil stadig anbefale dig at tage et kig på mit seneste blogindlæg om mine egne oplevelser med personlig hæftelse.
Bliv gratis medlem