Opstart:
- når man registrerer sin virksomhed med tilhørende moms/a-skat osv. så kunne alt være default slået til, istedet for default slået fra - så når man f.eks. importerer fra lande uden for EU, så skal man ikke tænke over at der BÅDE er EU Import registrering og IKKE EU import registrering!
Har du overvejet, hvorfor tingene er, som de er? Hvis alle bare er registreret, og dermed ik skal sætte sig ind i tingene, så opstår der bare en masse problemer på andre fronter. Så flytter du jo blot arbejdsbyrden fra et sted til et andet...
Skatter og afgifter:
-Sænke momsen til f.eks. 19% som i Tyskland. Uanset hvor meget man sænker afgifter på f.eks. øl/spiritus, så vil der stadig være 6% point i forskel alene på momsen. Det vil derudover give en bedre balance i de sociale omkostninger, fordi vi kunne sænke overførselsindkomster væsentligt uden at det går ud over købekraft. Det vil altså give mindre grænsehandel, mere jvnbyrdig konkurrenceevne og lur mig.. provenutabet vil garanteret ikke være særlig stort, da forbruget vil stige!
Jeg vil anbefale dig, at du lige tjekker op på dine regnemetoder. For en sænkelse af momsen vil betyde, at prisen presses ned, og så nærmer DK sig resten af Europa/verden på godt og ondt. Det vil ligeledes betyde, at den danske model udvandes hurtigere, og så er spørgsmålet mere, om det er godt eller dårligt her&nu...
- Fjerne alle punktafgifter og indføre en flad import skat på almindelige varer. Kompleksiteten i punktafgifter er ufattelig langt ude. Har du en skraldepose uden lukkemekanisme betaler du en punktafgift og har den en lukkesnor betaler du en anden. Det værste ved punktafgifter er at flere af dem kan omgåes ved at importere varen til et andet EU land og så lade den transportere derfra til DK. Det er konkurrenceforvridende og det er dumt - det er bureaukrati af værste skuffe. På miljøfarlige og produkter, som vi af andre grunde ikke ønsker ind i landet, kan vi lave et afgiftssystem for min skyld, men det skal være sådan at man let kan finde ud af hvad man skal betale og ikke mindst HVOR. Se lige følgende link og så sig at det er brugervenligt! http://tarif.skat.dk/tariff/index.jsf
En flad importskat har både fordele og ulemper. Det er kompliceret, men jeg tror stadig, at et lille land som DK har mest ud af, at der er forskellige import skatter...
- Afskaffe opkrævning af moms mellem virksomheder - det er unødigt bureaukrati og når man efterlader så stor likviditet i et presset markedet, kan man også risikere flere konkurser med tab til følge for samfundet og derved bringe det samlede omkostningsniveau op, som så gør at det bliver dyrere at drive virksomhed! Samfundet har en klemme på virksomhederne, som desværre bliver misbrugt af især SKAT. (eks. hvis du opgiver forkert moms så er det strafbart, men kan du ikke betale den opgivede moms, risikerer du lukning - meget hurtigt!)
Her er jeg enig... Jeg har aldrig forstået, hvorfor der skal opkræves moms mellem firmaer. Det fungerer perfekt uden mellem EU landene, så det samme burde arrangeres nationalt...
- Det offentlige er dårlige til at kommunikere og det er idag stort set umuligt at få fat i kontaktpersoner hos f.eks. SKAT. Mimi Jacobsen indførte for lang tid siden en hotline - som nok er den der er blevet til virk.dk. Nu skal man jo bare have prøvet at ringe én gang til dem, så gider man ihvertfald ikke det mere.. Jeg havde et simpelt spørgsmål, men blev alligevel sendt rundt blandt 2-3 medarbejdere - før jeg fik et svar, der viste sig at være forkert!
Det er vel næppe kommunikation ,men nærmere servicen, som halter. Men igen du kan jo ik forlange, at servicen er i top, og der bare sidder mennesker klar til at behandle dine problemer, hvis du samtidig vil skære i momsen, skatterne mm. Økonomien skal hænge sammen, og du er selv med til at gøre budgetterne mindre, så kan du jo heller ik forlange at servicen udvides...
Jeg synes, at flere af dine punkter er set med meget ensporet øjne, hvor det kun er vurderet ud fra din situation, men ikke set fra landets interesser generelt...
|