Hej Fashion-Seller.
Jeg ved godt at det er mere besværligt i andre lande at starte op... jeg vil godt komme med en række konkrete ting, som jeg synes kunne gøre livet lettere for iværksættere og også for etablerede virksomheder:
Opstart:
- når man registrerer sin virksomhed med tilhørende moms/a-skat osv. så kunne alt være default slået til, istedet for default slået fra - så når man f.eks. importerer fra lande uden for EU, så skal man ikke tænke over at der BÅDE er EU Import registrering og IKKE EU import registrering!
- Banker og offentlige myndigheders IT arbejder så tæt sammen, så hvorfor ikke sørge for at i samme øjeblik man er A-skat registreret, så er OS-aftaler m.v. på plads, så man ikke skal spilde tid på sådan engang bureaukratisk lort!
- Hvorfor ikke sørge for at virksomheds NEM ID pr. default modtages. At lave medarbejder ID'er efterfølgende ville være meget nemmere og eftersom staten allerede har registreret hvem der er tegningsberettigede m.v., så er det jo ikke noget, som ville være særlig svært!
Skatter og afgifter:
-Sænke momsen til f.eks. 19% som i Tyskland. Uanset hvor meget man sænker afgifter på f.eks. øl/spiritus, så vil der stadig være 6% point i forskel alene på momsen. Det vil derudover give en bedre balance i de sociale omkostninger, fordi vi kunne sænke overførselsindkomster væsentligt uden at det går ud over købekraft. Det vil altså give mindre grænsehandel, mere jvnbyrdig konkurrenceevne og lur mig.. provenutabet vil garanteret ikke være særlig stort, da forbruget vil stige!
- Fjerne alle punktafgifter og indføre en flad import skat på almindelige varer. Kompleksiteten i punktafgifter er ufattelig langt ude. Har du en skraldepose uden lukkemekanisme betaler du en punktafgift og har den en lukkesnor betaler du en anden. Det værste ved punktafgifter er at flere af dem kan omgåes ved at importere varen til et andet EU land og så lade den transportere derfra til DK. Det er konkurrenceforvridende og det er dumt - det er bureaukrati af værste skuffe. På miljøfarlige og produkter, som vi af andre grunde ikke ønsker ind i landet, kan vi lave et afgiftssystem for min skyld, men det skal være sådan at man let kan finde ud af hvad man skal betale og ikke mindst HVOR. Se lige følgende link og så sig at det er brugervenligt! http://tarif.skat.dk/tariff/index.jsf
- Afskaffe opkrævning af moms mellem virksomheder - det er unødigt bureaukrati og når man efterlader så stor likviditet i et presset markedet, kan man også risikere flere konkurser med tab til følge for samfundet og derved bringe det samlede omkostningsniveau op, som så gør at det bliver dyrere at drive virksomhed! Samfundet har en klemme på virksomhederne, som desværre bliver misbrugt af især SKAT. (eks. hvis du opgiver forkert moms så er det strafbart, men kan du ikke betale den opgivede moms, risikerer du lukning - meget hurtigt!)
Information / kommunikation
- Det offentlige er dårlige til at kommunikere og det er idag stort set umuligt at få fat i kontaktpersoner hos f.eks. SKAT. Mimi Jacobsen indførte for lang tid siden en hotline - som nok er den der er blevet til virk.dk. Nu skal man jo bare have prøvet at ringe én gang til dem, så gider man ihvertfald ikke det mere.. Jeg havde et simpelt spørgsmål, men blev alligevel sendt rundt blandt 2-3 medarbejdere - før jeg fik et svar, der viste sig at være forkert!
Og jeg kunne egentlig fortsætte, så jeg synes der er lang vej endnu til at gøre det endnu lettere/sjovere at være iværksætter.. lad os f.eks. ved anden lejlighed tale om personlig risiko, lånekapital, investorer m.v. eller hvordan samfundet behandler en virksomhed/iværksætter der er gået konkurs...
Der er ikke meget godt at sige!
/Morten