Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Påvirk politikerne til tiltag for iværksætteri - skab vækst , tjen penge og vær med til at løse "krisen"

Side 2 ud af 6 (51 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 273
Fra  Server-Service Odense "Så kommer I videre" ... Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael_N:
hvorfor blev iværksætterydelsen fjernet?

-> Fordi ordningen blev udnyttet af diverse små grøntforhandlere og frisører som lukkede / åbnede forretningerne. 

Men så lad mig foreslå en ordning med 50/50 lån og tilskud . Så man låner de 25.000 og får 25.000 i tilskud ved opstart af første virksomhed.

Det er kun ejeren der får tilskud og man kan kun få det 1 gang.

Herunder forpligter det ejeren at gøre noget for at kunne betale lånet af indenfor en bestemt periode f.x 1 år. 

Det vil kunne hjælpe mange igang fordi mange har svært ved at finde startkapital første gang i bankerne - muligt beløbet skal være noget andet men ikke mindre end 50.000.

IT Support for mindre og mellemstore firmaer på Fyn ! Serverservice

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Server Service:

men der er vi enige og dog mener jeg godt vi kan have gavn af nemmere opstart af firma og de eneste der kan ændre på det er politikerne.

Nu er problemet bare, at DK er en af de steder i verden, hvor det er lettest at opstarte og drive et firma. Prøv du at tage til Tyskland eller Frankrig, så skal du se beaukrati, som får det i DK til at minde om små hverdags problemer...

Det er så let at sige, at det skal være lettere, men hvorfor kommer folk aldrig med nogle konkrete ting, som det skal være lettere med? Måske fordi de ik engang selv kan finde dem, det er mit gæt...

Og statsstøttede start up det burde kun være noget, som foregik i Nordkorea...

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 12:58

Nej tak.. jeg er altså ikke på.. hele tanken om tilskud er mig så inderligt imod.. Hvorfor skal jeg først betale skat for at få pengene tilbage efterfølgende.. Hvorfor skal jeg betale skat for at få børnepenge, når jeg skal betale for børnehave når jeg hellere bare vil have at det koster præcis det, som det skal koste, så vi kan konkurere på markedsvilkår.. 

Min kone har astma og køber dyr inhalator med tilskud fra det offentlige, men googler man den samme spray i USA koster den under halvdelen.. Tilskud gør kun én ting - hæver markedsprisen (selvfølgelig) og staterne begrænser den fri bevægelighed igennem toldmure, punktafgifter m.v.

En tilskudsordning til iværksættere vil blot få markedsprisen til at stige og det er derfor at det er en så forbandet dårlig idé, for det vil få færre til at blive iværksættere og ikke flere..

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 07
Fra  Server-Service Odense "Så kommer I videre" ... Skrevet kl. 13:00

Ærgerligt at høre hvor lidt progressive iværksættere er mht. forbedringer for erhverv med henblik på opstart af firma.

Indtil videre syns I det er fint som det er nu - men det skaber jo ikke forbedringer ..

Men jeg er mere interesseret i at høre fra jer der har ideer og som tænker innovativt i , hvordan vi kan forbedre vilkår for iværksættere i DK

Dem der syns alting skal være ved et gamle er nok kørt fast og vil ikke være med til at skabe bedre opstarts vilkår for iværksættere. - Og den indstilling kommer vi ikke videre af.

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 13:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Fashion-Seller.

Jeg ved godt at det er mere besværligt i andre lande at starte op... jeg vil godt komme med en række konkrete ting, som jeg synes kunne gøre livet lettere for iværksættere og også for etablerede virksomheder:

Opstart:

- når man registrerer sin virksomhed med tilhørende moms/a-skat osv. så kunne alt være default slået til, istedet for default slået fra - så når man f.eks. importerer fra lande uden for EU, så skal man ikke tænke over at der BÅDE er EU Import registrering og IKKE EU import registrering!

- Banker og offentlige myndigheders IT arbejder så tæt sammen, så hvorfor ikke sørge for at i samme øjeblik man er A-skat registreret, så er OS-aftaler m.v. på plads, så man ikke skal spilde tid på sådan engang bureaukratisk lort!

Hvorfor ikke sørge for at virksomheds NEM ID prdefault modtages. At lave medarbejder ID'er efterfølgende ville være meget nemmere og eftersom staten allerede har registreret hvem der er tegningsberettigede m.v., så er det jo ikke noget, som ville være særlig svært!

Skatter og afgifter:

-Sænke momsen til f.eks. 19% som i Tyskland. Uanset hvor meget man sænker afgifter på f.eks. øl/spiritus, så vil der stadig være 6% point i forskel alene på momsen. Det vil derudover give en bedre balance i de sociale omkostninger, fordi vi kunne sænke overførselsindkomster væsentligt uden at det går ud over købekraft. Det vil altså give mindre grænsehandel, mere jvnbyrdig konkurrenceevne og lur mig.. provenutabet vil garanteret ikke være særlig stort, da forbruget vil stige!

- Fjerne alle punktafgifter og indføre en flad import skat på almindelige varer. Kompleksiteten i punktafgifter er ufattelig langt ude. Har du en skraldepose uden lukkemekanisme betaler du en punktafgift og har den en lukkesnor betaler du en anden. Det værste ved punktafgifter er at flere af dem kan omgåes ved at importere varen til et andet EU land og så lade den transportere derfra til DK. Det er konkurrenceforvridende og det er dumt - det er bureaukrati af værste skuffe. På miljøfarlige og produkter, som vi af andre grunde ikke ønsker ind i landet, kan vi lave et afgiftssystem for min skyld, men det skal være sådan at man let kan finde ud af hvad man skal betale og ikke mindst HVOR. Se lige følgende link og så sig at det er brugervenligt! http://tarif.skat.dk/tariff/index.jsf

- Afskaffe opkrævning af moms mellem virksomheder - det er unødigt bureaukrati og når man efterlader så stor likviditet i et presset markedet, kan man også risikere flere konkurser med tab til følge for samfundet og derved bringe det samlede omkostningsniveau op, som så gør at det bliver dyrere at drive virksomhed! Samfundet har en klemme på virksomhederne, som desværre bliver misbrugt af især SKAT. (eks. hvis du opgiver forkert moms så er det strafbart, men kan du ikke betale den opgivede moms, risikerer du lukning - meget hurtigt!)

Information / kommunikation
- Det offentlige er dårlige til at kommunikere og det er idag stort set umuligt at få fat i kontaktpersoner hos f.eks. SKAT. Mimi Jacobsen indførte for lang tid siden en hotline - som nok er den der er blevet til virk.dk. Nu skal man jo bare have prøvet at ringe én gang til dem, så gider man ihvertfald ikke det mere.. Jeg havde et simpelt spørgsmål, men blev alligevel sendt rundt blandt 2-3 medarbejdere - før jeg fik et svar, der viste sig at være forkert!
Og jeg kunne egentlig fortsætte, så jeg synes der er lang vej endnu til at gøre det endnu lettere/sjovere at være iværksætter.. lad os f.eks. ved anden lejlighed tale om personlig risiko, lånekapital, investorer m.v. eller hvordan samfundet behandler en virksomhed/iværksætter der er gået konkurs...
Der er ikke meget godt at sige!
/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 13:25

Det er ederbroderma en vildt mærkelig argumentation..

Hvis du ikke synes det samme som mig - så er du kørt fast

Hvis du ikke kommer med nye input, så er du også kørt fast

Min pointe var bare at lave en "forening" som varetager iværksætteres interesse findes allerede.. der findes Iværksætteren, der findes mennesker som Jakob Engel-Schmidt der kæmper en brav kamp i medier m.v. der findes arbejdsgiverforeninger, som gør det både let og billigt at blive medlem, som jeg skrev og udgangspunktet er at vi her på Amino ikke har andet tilfældes end at være iværksætter

Så klap lige hesten!

/Morten

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 13:27
det offentlige kan give gode muligheder for erhvervslivet feks nemt at finde grunde til at bygge ens virksomhed på

At der klare og tydlige spilleregler for aktører indenfor erhverslivet
Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 13:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Morten Reitoft:

Min pointe var bare at lave en "forening" som varetager iværksætteres interesse findes allerede.. der findes Iværksætteren, der findes mennesker som Jakob Engel-Schmidt der kæmper en brav kamp i medier m.v. der findes arbejdsgiverforeninger, som gør det både let og billigt at blive medlem, som jeg skrev og udgangspunktet er at vi her på Amino ikke har andet tilfældes end at være iværksætter. 

Hvornår er det lige at det er blevet sådan at man ikke, kan have andre holdninger end TS i trådene her på Amino, før man bliver haglet ned?

Alle har ret til egne meninger og synspunkter i debatten. Hvis man ikke vil have svar, råd eller høre andre sider - bør man nok ikke oprette tråde herinde. 

Korrekt, vi har som udgangspunkt INTET andet tilfælles end iværksætteri, men ikke engang det har vi tilfælles længere. Når man kigger rundt, er der små drenge som har en drøm, Iværksættere som er aktive, mennesker som er i undersøgelsestadiet. etc.

Brugere herinde er mange og forskellige, derfor får man også forskellige holdninger og vinkler.

Det er simpelthen ikke ok, at man bliver "tøse-fornærmet" fordi andre ikke lige falder på halen over ens tråd/indlæg og argumenterer for, hvorfor man ikke er enige med TS. 

Selv om Trådstarter ikke vil høre fra andre end dem som synes det er en god idé, så medgiver jeg dig, Morten, at der er interesseorganisationer, som allerede arbejder for at skabe bedre vilkår for Iværksættere.

Personligt synes jeg at der er sundt, at der ikke bliver givet startkapital for intet kommer gratis i dag - hvad så når kapitalen er opbrugt? Hvad med misbrug?

Selvom jeg er RÆVEBLÅ, så ser jeg, at regeringen faktisk tager hånd om støtte til vækst og iværksættere - tag IVS modellen, sænkningen af ApS afgift etc. Men det er vist også længe siden, at vi har haft en rød regering, som har ført så blå en politik - at BLÅ faktisk ser røde ud - men det er jo en helt anden debat.

Det jeg siger er, der bliver allerede gjort en del - så det er vel om at bakke op om det der i forvejen er og/eller ændre det som ændres kan. 

Jeg er medlem af Venstre - og igennem min lokale vælgerforening prøver jeg at påvirke politiker til det, jeg mener er væsentlig - igennem dialog, indlæg, blogs etc.

Så TS (Server Service) bare fordi jeg ikke synes det er det bedste forslag som er her på Amino- er ikke det samme som at jeg eller andre ikke er Progressive eller innovative - vi deler måske bare ikke din holdning eller anskuer det fra din vinkel.

/ L. B.H.B.S.

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 13:50

Hej Bibi.

Enten misforstår jeg dit indlæg, ellers læser jeg ikke godt nok indenad. Jeg bliver ikke tøsefornærmet og derudover så svarer jeg blot på de spørgsmål der er stillet i tråden. Så når jeg skriver "så er du kørt fast", så er det kun fordi at trådstarter tilsyneladende ikke mener at debatten er berigende nok.. det kan jo alle have lov at mene og det har jeg så ligeså stor ret til at kommentere... Altså sjædent at jeg leger holdningspoliti.. Jeg er i princippet ligeglad med alles holdninger og derved også lige glad for alles holdninger..

Jeg mener at have argumenteret hvorfor jeg ikke går ind for reguleringer og tilskudsordninger - fordi jeg dybest set er et liberalt menneske!

Nå, pyt!

M

Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 07
Fra  Server-Service Odense "Så kommer I videre" ... Skrevet kl. 13:54

Morten Reitoft:

Det er ederbroderma en vildt mærkelig argumentation..

Min pointe var bare at lave en "forening" som varetager iværksætteres interesse findes allerede.. der findes Iværksætteren, der findes mennesker som Jakob Engel-Schmidt der kæmper en brav kamp i medier m.v. der findes arbejdsgiverforeninger, som gør det både let og billigt at blive medlem, som jeg skrev og udgangspunktet er at vi her på Amino ikke har andet tilfældes end at være iværksætter. 

Så klap lige hesten!

/Morten

Ved godt jeg provokerer - men kan ikke se forslag til forbedringer endnu og det skuffer mig af "innovative" iværksættere. Men Amino er nok for lille forum til at tænke bredt og i større perspektiv.

Side 2 ud af 6 (51 indlæg)