Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dokumentation til SKAT ved salg af butik

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jan 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle Jeg har solgt min butik med boliginteriør med et stort tab, øv. Butikken er nedskrevet gennem 2012 og salgsprisen var ikke ret meget :-( Hvad har jeg brug for som dokumentation overfor SKAT hvis de undrer sig over nedskrivningen? Det har været umuligt at komme af med de varer som vi havde. Er det en ekstern der skal vurdere varelageret og give et overslag over købspris? Er der evt. nogen der kan hjælpe med en sådan mail så jeg kan dokumentere overfor SKAT. På forhånd tak. V.h. Subbstans Dezajn
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:09

Det er ikke helt let at svare. Du har nedskrevet varelageret i 2012 og det fremgår af 2012 regnskabet. Korrekt?

Der ville skat normalt kunne stille meget skarpe krav til nedskrivning i forhold til købspris - ofte i form af at det destrueres hvis det nedskrives til 0 kr - for nedskrivningen betyder jo at de får et underskud for 2012 der giver dig fradrag i anden indkomst. Der vil der således skulle en klar begrundelse til, ex en der tilbyder at købe det hele til den nedsatte pris - ellers tror jeg du får svært ved bare at nedskrive det i 2012

Til gengæld så vil du jo, om jeg forstår dig ret, nu har solgt butikken og der vil du har fået konstateret et tab, når køber har overtaget varelagret og samlet bliver det jo til det samme for skat - blot er tabet meget nemmere at dokumentere nu hvor det hele er solgt, for ved salget har han vel overtaget aktiverne fra dig, ved et helt almindeligt momset salg - som giver en indtægt i butikken - som vel så laver lukke regnskab nu (udgår fra personlig virksomhed)?

Jeg ville få en revisor til at gå det igennem, så både dit 2012 regnskab er korrekt og din salg og bogføringen af det er korrekt. Du kan hente 3 TILBUD GRATIS hos Agera hvor du lige beskriver det du skal ha udført, hvis ikke din egen revisor gør det.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:59

Hvis du har solgt din butik inkl. varelager er det vel sket på markedsvilkår og så er salgsaftalen dokumentation nok.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:34

Henrik Koudahl:
Hvis du har solgt din butik inkl. varelager er det vel sket på markedsvilkår og så er salgsaftalen dokumentation nok.

Ja da - men hans fortjeneste/tab er jo i 2013

Og han har jo skrevet lageret ned i 2012 uden at ha dokumentation for hvorfor. Jeg tør ikke sige om skat vil kunne hænge sig i at han dermed laver et større underskud i 2012 uden at kunne begrunde nedskrivningen - og nu sælger i 2013 måske med mindre tab. Det handler jo bare om samme resultat men klar forskydning mellem going concern 2012 og salg i 2013 - en forskydning af resultatet og ikke andet. Det samlede resultat bliver ALT ANDET LIG og det ved vi jo ikke i forhold til personlig beskatning - ens.

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:46

Er hans tab i 2013?

I bund og grund er det et af de indlæg, hvor der er så megen mangelfuld information at det stort set er umuligt at give et fornuftigt svar.

Eksempelvis i forhold til nedskrivning af varelager sker det jo ikke løbende over året. Så spørgsmålet er om det ikke er prisen på virksomheden som er blevet løbende nedsat? Det behøver jo ikke at være varelager alene men eksempelvis også goodwill.

Dernæst er en evt. nedskrivning foretaget på enkelte produktet eller over en kam. Beretter det overhovedet til nedskrivning skattemæssigt af varelager?

Spørgsmålet er for tyndt til at give et fornuftigt svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55

Henrik Koudahl:
Dernæst er en evt. nedskrivning foretaget på enkelte produktet eller over en kam. Beretter det overhovedet til nedskrivning skattemæssigt af varelager?

Spørgsmålet er for tyndt til at give et fornuftigt svar

Ikke uenig - vil bare sige, at hvis man i stedet for at nedskrive på varelager - over en kam eller per produkt - men udokumenteret ud fra en slags personlig opfattelse i 2012 - lader værelager være varelager i 2012 og tager tabet ved det dokumenterede salg i 2013, så er man ude over diskussionen - men her mangler vi så at vide, om det er vigtigt at tage tabet i 2012 frem for 2013

vh

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)