Hej Amino. jeg har fået en forespørgsel fra nogen der vil købe et større parti mobiltelefoner af mig til Libanon. MEN hvordan forholder det sig mht. moms? udover det snakkede de noget om at de først skulle til tyskland og så videre derfra... men det er jo et EU land og det er IKKE til et firma dernede... så skal der vel betales moms eller? sagt på en anden måde hvad skal der til for at jeg kan sælge dem en stak mobiltelefoner så de ikke skal betale moms og de i sidste ende skal lande på det libanesiske marked? |
De skal sendes til Libanon hvis du skal kunne bogføre dem som salg til uden for EU- uden moms og du skal via eksportpapirer kunne vise, at varen er gået til et land uden for EU
Hvis de har virksomhed i EU (tyskland f.eks.) så kan du jo sende dertil uden moms MEN det er din pligt at undersøge om det er det korrekt eksisterende tyske momsnummer der opgives, og ellers må du ikke sende uden moms og får både bod og andet ud af det. Du kan checke udenlandske momsnumre via skat.dk under moms - og du skal være bomsikker på det er det korrekte momsnummer der indtastes
Hvis de er privatpersoner, så kan der være told og moms (libanesisk moms - kender intet til den - men hvis den findes, så ja - formentlig moms at betale ) når de skal ha varen IND i Libanan
Med andre ord - KUN uden moms fra dig hvis du med eksportpapirer kan bevise de er gået direkte til land uden for EU OG du skal være eksportør registreret inden
vh