Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dobbelt skat af fri telefon eller hvordan ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 44
Fra  Pika Foto- & Medieservice Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer :-)

Min elskede telefon har netop tabt et slagsmål til en brosten :-/  Så nu skal jeg have en ny.

Mit spørgsmål er så, om det giver mening at trække noget af udgiften fra i min enkeltmandsvirksomhed når telefonen skal bruges både privat og til mit eget firma.

Jeg har, udover min enkeltmandsvirksomhed, et fuldtidsjob hvor jeg allerede har fri telefon med dertilhørende beskatning.

Som jeg forstår det, kan jeg købe telefonen via min eget firma, trække momsen 50/50 fra og trække hele beløbet af telefonen fra? Skal jeg stadig beskattes af denne telefon? Eller kan jeg kun blive "ramt" af beskatning af fri telefon een gang? (Selve abonnementet kører jeg iøvrigt 100% privat - og trækker heller ikke udgifter fra i enkeltmandsvirksomheden selvom det også er den telefon jeg bruger der).

Hvad er smartest? Kan jeg trække noget fra med god samvittighed som stadig giver mening ? Jeg er ikke interesseret i noget gråzone halløj - men vil da selvfølgelig gerne spare hvor jeg kan - især fordi det er lidt svært at drive virksomhed uden telefon ;-)

P.s.: Det skal lige siges jeg har fint overskud i mit lille firma, så det er ikke fordi jeg bruger alle firmaets penge på nice-to-have :-D

Rune Espensen - Freelance Fotograf / Nordsjælland

Pika Foto- & Medieservice - www.pika.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:41

Du bliver kun beskattet af fri telefon EN gang uanset hvor mange firmaer du måtte ha den i - så det er bare at købe og trække momsen som foreslået hvis det svarer nogenlunde til andel firma og privat - intet gråzone i det Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 21. Jul 09
Fra  Pika Foto- & Medieservice Skrevet kl. 10:45

Perfekt - tak! :-)

Og lige så jeg er helt sikker - jeg kan fradrage hele købssummen (u.moms self.) skattemæssigt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:04

jep - bare momsen ved køb og abbonnement deles

Fra Hillerød
Tilmeldt 21. Jul 09
Fra  Pika Foto- & Medieservice Skrevet kl. 11:07

Super!

Tak igen :-)

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:43

Dette er et spm. jeg længe har undret mig over, så nu tog jeg mig sammen til at ringe til Skat. Den rare skattedame meddelte mig, at man kun kunne blive beskattet 1 gang af fri telefon, uanset hvor mange man havde. På mit spm. om, hvorvidt udgiften så skulle deles på privat og firma, i eget firma, var svaret nej. Alle udgifter til telefonen i den selvstændige erhvervsdrivende virksomhed kan trækkes i regnskabet, også momsen. Så der skal altså ikke deles op på privat og firma, når du først bliver beskattet ét sted fra.

Hun henviste til den Juridiske vejledning Ca 523 og Ca 526.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48

SusanneK.nu:

Dette er et spm. jeg længe har undret mig over, så nu tog jeg mig sammen til at ringe til Skat. Den rare skattedame meddelte mig, at man kun kunne blive beskattet 1 gang af fri telefon, uanset hvor mange man havde. På mit spm. om, hvorvidt udgiften så skulle deles på privat og firma, i eget firma, var svaret nej. Alle udgifter til telefonen i den selvstændige erhvervsdrivende virksomhed kan trækkes i regnskabet, også momsen. Så der skal altså ikke deles op på privat og firma, når du først bliver beskattet ét sted fra.

Hun henviste til den Juridiske vejledning Ca 523 og Ca 526.

Kunne være rart lige at høre et par revisorer eller folk som martin123 melde ind. Det er jo nyt i alle fald, for det gør vel ikke en forskel om man bliver beskattet i forvejen fra et andet arbejde - eller man beskattes af telefonen ud fra ens egen personlige virksomhed. Det var rart at få det her klart for tidl. har det heddet - betal telefonbeskatning, træk omkostnigen men del momsen i privat og firmaandel - og i bund og grund er det måske lidt sjovt for en ekstern arbejdsgiver dele den jo ikke. 

Desværre er der jo mange herinde der skriver de har fået forkert svar fra skat - så lidt flere der ved noget var rartSmile

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 12:10

Jeg tror du har ret mht momsen Cookie. Jeg har i hvertfald gransket Momsloven, og kan ikke udlede andet, end at momsen kan fratrækkes forlods efter erhvervsmæssig brug ctr. privat forbrug. Den rare skattedame har øjensynligt været ren skat ... hmmm

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)