Jeg var i weekenden en tur på WordCamp for at snakke om Hastighed og performance, med fokus på wordpress. Vil du se hvordan jeg øgede performance med 680 gange og loadtid 5-7 gange, så tag et kig på denne video:
Har du spørgsmål, er du velkommen til at stille dem til mig, så vil jeg besvare dem her ovre:
Super lækkert. Når jeg bruger Pingdom tool er det så den "gule" steg som indikere loadetiden, for den individuelle ting?
Jeg fortæller lidt om det i videoen... og vil lave et særskilt indlæg til hvordan man skal fortolke pingdom tools. Men et hurtigt svar... Den gule er det der indikere den tid din server er om at fortolke PHP koden for til sidst at spytte den genererede html kode ud til brugeren. så det er reelt den tid der bliver brugt på serveren, dog med den overhead der jo typisk er.
men se videoen, og du vil blive lidt klogere på den del også :)
Også lige et follow up spørgsmål, når jeg bruger Meebox, kan jeg så nogen steder gå ind og se om mine sider køre på suPhp - modphp - eller fast cgi.
Er det noget jeg kan spotte på mine kunders site? - Ved godt du snakker lidt om det i videoen men jeg forstod det ikke helt.
Ja der er flere måder man kan se det på, men desvære er det en smule vagt det man får ud af det. Det bedste du kan gøre er at ringe eller skrive til din udbyder, og spørge dem direkte hvilken PHP handler der bliver brugt på det pågældende site. Jeg ved at der er nogen som efter jeg havde snakket, kontaktede meebox, som så fortalte at meebox webhotellerne køre med SuPHP. Der var dog lidt uenighed om det nu også var sandt internt hos meebox. Kan være de her kan komme med en afklaring?
Okay mange tak, og tak for en god video. Selvom det er din første gang, så virker du ikke så nervøs :-) - Så må jeg lige have fat i Meebox :)
:) ahh var nu en del nervøs må jeg sige. har jo som du ved aldrig prøvet det før, og jeg må også sige at jeg glemte at sige halvdelen af det jeg ville sige :) men heldigvis kan man jo så læse det hele på http://www.ktj-media.dk/blog/wordcamp-2013-kim-tetzlaff/ og samtidig blev der jo også spurgt ind til rigtig meget af det.
Det er dejligt at se at der kommer mere og mere fokus på det!
Jeg synes nu der de sidste par år er kommet mere og mere fokus på det, problemet er bare at fx i det her tilfælde, hvor jeg fx snakker om PHP handlere mm. Så er det de færreste som rent faktisk tænker over at der er forskellige udgaver. Mange tror at PHP5 er PHP5, og ikke at der rent faktisk er forskellige udgaver man kan køre på en server.
Lucas - Hosting4Real:
Kan godt lide ham der begyndte at brokke sig omkring 12-13 minutter, men du svarer da igen! :P
Ja skeptikkere vil der altid være, især når vi snakker ms. nu er forskellen dog ret stor, især når man ser på performance delen. Mange kan dog stadig ikke se fordelen i at tænke over performance. og det må jeg jo så bare gøre hvad jeg kan for at folk kan se denne fordel. for det er nemlig utrolig vigtigt, især for hjemmesider der rent faktisk gerne vil noget på nettet.
Ja der er flere måder man kan se det på, men desvære er det en smule vagt det man får ud af det. Det bedste du kan gøre er at ringe eller skrive til din udbyder, og spørge dem direkte hvilken PHP handler der bliver brugt på det pågældende site. Jeg ved at der er nogen som efter jeg havde snakket, kontaktede meebox, som så fortalte at meebox webhotellerne køre med SuPHP. Der var dog lidt uenighed om det nu også var sandt internt hos meebox. Kan være de her kan komme med en afklaring?
MVH Kim Tetzlaff
Jeg kan bekræfte at vi kører med FCGI på alle servere - og ikke suPHP. :-)