Du må derimod gerne ringe til dem - eller sende et brev ( med posten)
Både erhvervsvirksomheder som private kan tilmelde sig reklamebeskyttelse mod direkte markedsføring som adresserede salgsreklamer og telefonopkald. Disse lister kaldes Robinsonlisten og for erhverv administreres de af cvr registeret og for private af cpr registeret.
Erhvervsdrivende har pligt til at undersøge Robinsonlisten før de afsender adresserede salgsreklamer eller ringer. Overtrædelse kan medføre de nævnte bøder.
Med hensyn til husstandsomdelte tilbudsaviser kan man få et "nej tak til reklamer" fra posthuset, men her er det op til den erhvervsdrivende om han vil respektere dette.
Erhvervsdrivende har pligt til at undersøge Robinsonlisten før de afsender adresserede salgsreklamer eller ringer. Overtrædelse kan medføre de nævnte bøder.
Det er som du også skrev virk.dk der registrerer og ikke en egentlig "robinsonliste" og erhvervsdrivende har IKKE pligt til at kontrollere virk.dk (se masser af tidl. tråde om det). Det eneste som virksomheder har af beskyttelse er, at man IKKE må hente masseudtræk hos CVR og så kontakte uden hensyn til nej til reklame
Erhverslivet må hente via krak, dgs, masser af andre lister, virksomheders hjemmeside, annoncer og alt hvad du til, UDEN at skulle kontrollere virk.dk og uden at kunne få nogen form for bøde eller sanktion -det er KUN hvis det kan vises, at de har hentet udtrækket via virk.dk at det er forbudt
Ok - så er der i realiteten kun en meget lille reklamebeskyttelse for erhversvirksomheder. Det er noteret og takker.
Det dæmmer i hvert fald op for de firmaer som trækker fra cvr.dk, da det somregel er dem som vil sælge reklame i diverse magasiner og telefonbøger.
Dem som virkelig har noget seriøst og relevant at sælge finder dem andre steder fra. Fx når jeg skal finde virksomheder, som sælger "blå biler" bliver jeg nød til at finde dem manuelt og gøre et arbejde for det - hvorimod reklamefirmaer etc. kan bruge alle nye firmaer. Jeg synes der er en betydelig forskel :)