Min ven har arbejdet med QuarkXpress i så mange år, og han skal bare bruge den til at lave nogle formularer, og da det er det han kender, skal det være det program :-)
Indesign er mere uptodate, men kan jo ellers det samme, og mere til
Ikke for noget, men du er vist ikke helt up to date. Den nyeste version af Quark XPress (9.5) kan sagtens måles op imod InDesign (som virker lidt som Illustrator på crack, men hey..). Jeg har selv brugt Quark XPress siden 1995, og har også ind imellem skullet bruge InDesign (har endda den nyeste CS6.5) men falder alligevel tilbage til Quark XPress. ;)
Og nej; Quark XPress skal ikke bruge en dongle - og har ikke skullet bruge den siden version 8 (MacOS 9.x) - så vidt jeg husker.
Jeg har desværre ingen licens til salg - men det er blevet en del billigere at købe siden InDesign kom frem, så prøv at få din ven til at overveje at købe det selv i stedet. :)
Min ven har været i den grafiske branche siden starten af 80'erne, og tro mig - han vil langt hellere have QuarkXpress end inDesign.
Prisen er den afgørende faktor. Dengang arbejdede han for en virksomhed som havde programmerne. Nu vil han bare have programmet til at kunne lave lidt formularer og andet, og da han kender programmet til hudløshed, er det klart at han foretrækker dette.