Upcomingbiz:
Hvorfor sender du vareprøver, der er salgbare? Hvorfor i alverden sender du gratis vareprøver?
Det er en kæmpe misforståelse at tro, at fordi man sender en virksomhed en vareprøve, at man så får en ordre. Hvis virksomheden er seriøs og har
kapital, så kan de også betale for den vareprøve. I skal til at handle sammen og der skal bygges tillid op. Du har allerede mistet tilliden til din kunde, fordi du mener, at han vil sælge den prøve, som han er kommet gratis til.
Selvfølgelig skal man opkræve: Fragt, prisen på vareprøven og evt. et
gebyr. Hvorfor? Fordi hvis køber afslår dette, så har han enten ikke til hensigt at handle med dig i sidste ende eller også er det en miniput-virksomhed, som ikke har finanserne i orden.
Når du sælger vareprøven, så giver du samtidig til kende overfor køber at du er seriøs, men du vil også gerne kreditere vareprøvens værdi, når han lægger en samlet større ordre hos dig. Så har det ikke kostet kunden andet end den fragt og evt. gebyr, som du opkrævede ham.
Enhver (måske ikke lige i DK) har forståelse for, at vareprøver har værdi for sælger, idet han jo har betalt for den.
Har kunden ikke forståelse for dette - så er det allerede et dårligt forretningsforhold. Walk away!
Man må godt sælge vareprøver. Det er sælgers ansvar at gøre værdien mindre - enten ved at male, ridse, skrive, label eller andet, der gør varen usælgelig. Kan man ikke det, så opkræv den fulde pris for den! De skal heller ikke have
rabat på en vareprøve - de kan få rabat ved større ordrer.
Fortoldning: Varer fortoldes ud fra værdien. Det vil sige, at sender man et parti varer, så skriver man på
fakturaen at det colli er: Samples only - not for resale.
Nogle lande accepterer ikke dette, da de mener at man forsøger at svindle toldvæsenet. Så mange gange betales der stadig
told af varen, men man krediterer så køberen for vareprøvernes værdi. Køber betaler altså stadig fragt og told for vareprøverne.
HUSK DET NU: Ingen gratis vareprøver - Køber griner allerede af dig og du føler dig halvdum!
Gratis vareprøver bruges KUN, hvis man er ude i erhverv som kuglepenne med tryk eller lignende. Kunden kan ikke bruge een kuglepen til noget som helst....(andet end at skrive under på den kontrakt, som du lægger foran ham!)
Tommelfingerreglen må vist være: Har varen ingen værdi for dig, så har den nok heller ikke for kunden. Men kan kunden sælge den videre med en god fortjeneste, ja så skulle du have opkrævet varens pris!
Med venlig hilsen