Det er da ikke meningsfuldt at skrive "Det sker hver dag" bumbumbum.
Det risikomomentet der er styrende. Det er jo mere klart at du "kun" får 3mill for et usikkert overskud på 1 mill end at du "kun" får 3 mill. for et relativt sikkert overskud på 1 mill.
Det var derfor jeg nævnte antallet af kunder og muligheden for at indgå længerevarende aftaler. Det er jo fint nok at du leverer en eller anden ydelse og tjener godt på det. Men hvis du kun har f.eks. 3 kunder og mister de to så er du ligevidt.
Ingen banker påtager nogen risiko i den henseende. Jeg har i hvert fald ikke hørt om en bank der til en iværksætter sagde "jo ok, vi påtager os en risiko på 2 mill". Men hvis du kender nogen må du da gerne nævne hvilke, så kan det være man kan få et break ;-)
jeps, du har 100% ret i at en række kontrakter med de nuværende kunder, eller en analyse der viste at der ikke var nogle enkelte kunder der var livsvigtige for forretningen (80/20% reglen) sikkert ville hjælpe i banken. Når det er sagt er mange banker nogle gamle tanter der aldrig har haft forbindelse med forretningslivet i den virkelige verden - og hvis der er noget de ikke lige kan gennemskue forretningsplanen eller produkter de ikke helt forstår siger de ofte nej, frem for at spørge til råds hos eksperter. For nogle år siden var jeg selv rundt hos banker med en ide...alle sagde, "ja - det er godt nok smart" - "sjovt at ingen har tænkt på det" osv osv - men næste sætning var "men det er nu ikke noget for os" :)
Anyways - 3 gange pengene? "det sker hver dag". Jeg har købt flere virksomheder til den kurs. For mindre end 2 mdr siden købte jeg (via UK2.net) en webhost i Chicago for 1.6 gange pengene (ca 12mio) - og fik 20 racks i et lækkert datacenter incl. strøm og båndbredde, betalt i et år oven i købet. Det var en sund sund virksomhed, med mange mange små hyggelige kunder som har været der i årevis.
Ofte hvis man er rede til at betale upfront cash frem for earn out kan man finde nogle fantastiske deals - især hos mindre privat/familieejede virksomheder.
Min kommentar i den tidligere post var derfor ikke rettet mod bankerne, mere mod den multible som Thomsen nævner....
Der er lavet en analyse af kunderne. Virksomheden har xxxx kunder i sit kundekartotek, hvoraf ca. 38% er fast kunder.
Ingen kunder er så store aftagere at de har betydning for virksomheden. Selv hvis man mistede de 5 største kunder ville dette have så marginal indvirkning at det faktisk ikke ville kunne ses på omsætningen.
Vækstkaution har været oppe og vende, og man arbejder da også i den retning i øjeblikket. Dog er det stort set ikke noget bankerne hernede kender noget til.
Thomsen, generelt er det min erfaring at banker ikke financierer anlæg - i dit tilfælde køb - kun drift. De må IKKE miste deres (dvs kundernes)penge, derfor er alt bankudlån mod sikkerhed i form af pant.
De vil sikkert gerne financiere din drift af virksomheden, men hvis jeg kigger på dine sparsomme oplysninger vil jeg mene det er noget luftigt at få 3,2 mio. for et anlæg der er 600k værd samt en goodwill på langt størstedelen. Ligeledes forstår jeg ikke at dine 5 største kunder kun har marginal indvirkning på omsætningen. Det lyder mærkeligt. Enten køber alle dine kunder for stort set lige meget og der er mange af dem, eller også er der noget galt i dine/jeres kalkuler.
Men helt generelt skal du sætte dig på bankens side af bordet og spørge dig selv om hvad der kan gå godt og hvad der kan gå galt. Og vær ærlig. Shit happens - altid! Når du så har listet alle de ting op som kan gå galt, skal du spørge dig selv om du vil låne penge til Thomsen på den anden side af bordet.
Men risiko og banker er som olie og vand - de passer ikke sammen.
Ketpass> Du har ret med hensyn til kunderne - der er mange af dem, og de køber stort set for lige meget :-) Derfor har et evt. tab af de 5 største kun en marginal indvirkning på omsætningen. Jeg kan selvfølgelig godt se usikkerheden i at låne pengene ud i goodwill, men ved enhver virksomhedsovertagelse ligger der jo en goodwill. Typisk mellem 3 og 5 gange virksomhedens forventede overskud før skat. Og i denne virksomhed skal der bare ikke mange maskiner og et stort lager til at lave det overskud, derfor er goodwill'en væsentlig højere end de materielle aktiver.
Desuden har FIH Erhvervsbank afvist projektet i mellemtiden.
Men derudover har jeg en anden bank der er med på ideen... (Muligvis ved hjælp fra vækstfonden).... Dette er dog ikke helt på plads endnu, men det ved jeg i morgen efter vort næste møde.
Kan du sige SUBPRIME, du kan spørge i 100 banker og ingen vil låne dig de penge. Du må prøve hos risikovillige investorer, hvilket nok bliver svært da ECB lige har sendt 700 Milliarder kroner i likviditet på gaden bare for at stabilisere.