Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fininasiering af virksomhedskøb

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Langeskov
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Så blev det et nej fra den 3 bank :-(

Kan det virkelig ikke lade sig gøre at finansiere et virksomhedskøb?

Købspris af virksomheden(aktiverne) kr. 3.426.000

Heraf driftsmidler, maskiner m.m. ca. kr. 600.000

Goodwill kr. 2.826.000

Sælger finansiere 526.000 over 5 år

Jeg indskyder selv de 125.000 i anpartskapital og har desuden personlig friværdi for ca. 500.000

Den virksomhed der købes kan forevise seneste regnskab med et årligt overskud på kr. 1.500.000 inden skat og afskrivning.

Kan ikke forstå at de alle siger nej?

Dbh.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:55

Er du træt af at skulle klare regnskabet selv? Så få 3 gode og uforpligtende tilbud på en revisor af Ageras lige her

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:34
Hej Thomsen,

Nu er det jo ikke så mange informationer du giver om selve virksomheden - altså branche, produkt, alder etc.

Har du lavet en forretningsplan på projektet? Altså en plan for hvad du vil med virksomheden, hvilke muligheder og udfordringer virksomheden står overfor, investeringsbehov, markedsføringskanaler og -behov, salgskanaler etc.

Hvis du "bare" dukker op i banken og spørger om 3.5 mill. til køb af virksomhed, kan de jo nok have svært ved at vurdere risici ved at låne dig pengene - også selvom regnskabet er fint.

mvh Carsten
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:35
Har du forresten prøvet FIH Erhvervsbank? De er jo speciallister i den slags finansiering...

mvh Carsten

Fra Langeskov
Tilmeldt 4. Oct 06
Skrevet kl. 13:44

Ja, der er lavet en forretningsplan.

Alle banker siger at de aldrig har set så fin/pæn/gennemført en forretningsplan.

Desuden er der vedlagt specificerede regnskaber på virksomheden for de sidste 3 år.

Alt er grundigt undersøgt, og alle tal/beregninger/budgetter er lavet af min revisor.

Dbh.

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 14:24
Har du også fået lavet budgetter for de kommende år. Det plejer at hjælpe på deres humør.

Men ellers lidt mere info omkring virksomheden, for ellers er det svært at vurdere hvorfor de siger nej, nej og nej...

Mvh. Karsten

Fra København
Tilmeldt 10. Aug 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 14:52
Bare af nysgerrighed, har du ikke fået en begrundelse fra bankerne for hvorfor de ikke vil være med?

Jeg vil tro at det kan være svært at lokke en god forklaring ud af bankerne (idet det simpelt hen er nemmere bare at sige nej og at man desværre ikke kan hjælpe), men hvis det lykkes kan man sikkert lære meget af det og dermed forøge ens chance for at det lykkes næste gang. Du skriver at de alle er begejstrede for din gennemarbejdede forretningsplan, så det er vel ikke der problemet ligger.

Mvh Morten

Fra Langeskov
Tilmeldt 4. Oct 06
Skrevet kl. 15:00
Standard svaret fra bankerne er:

sikkerhed - sikkerhed - sikkerhed

De vil ikke finansiere goodwill, da det er en størrelse de ikke kan få tilfredsstillende sikkerhed i.

Dbh.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 15:45
Ja, sikkerhed er mantraet i bankverdenen.
Men der kan også være andre grunde. F.eks. om du har erfaring inden for branchen, din alder (hvis du er 19 år forstår jeg måske godt bankerne), din track record (hvordan er det gået med det du ellers har beskæftiget dig med), osv.
Har nogen af bankerne sagt noget om hvad der skulle til, f.eks. hvis du havde 0,5 eller 1 million mere selv.

Fra Langeskov
Tilmeldt 4. Oct 06
Skrevet kl. 15:54

Der er lavet budgetter for de kommende år.

Årene hvis fra 500.000 til 1.000.000 i overskud EFTER SKAT, når finansieringsudgifterne ER BETALT.

Alt andet jeg har beskæftiget mig med er gået rigtig godt. Ingen dårlige forretninger, ingen uventede kreditter, kun overskud.

Med hensyn til alder er jeg 27 år og salgschef i en anden virksomhed i dag.

Bracnheerfaringen er derimod et problem, som løses ved 1 måneds ansættelse før overtagelse og 3 måneders ansættelse

af sælger efter overtagelse. Dette er aftalt i overdragelseskontrakten.

Dbh.

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)