Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsfradrag

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Jan 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Er helt ny bruger, men må sige at det ligner et super forum!
Beklager hvis dette har været oppe før, men har ikke kunnet finde oget ved at bruge søgefunktionen.

Jeg er medejer af en café der ligger ca 50 km fra min bopæl. Jeg har 2-3 ugentlige vagter, hvor jeg er på egentligt arbejde, og får en timeløn. Derudover bruger jeg en del "interessetimer" i caféen, uden at jeg får egentlig løn for det. Det er alt fra regnskab, udskift af pærer, rengøring osv, og foregår ofte udenfor caféens åbningstid. Al kørsel foregår i min privatbil.

Og her er spørgsmålet så...: Kan jeg trække kørslen fra i skat de dage hvor jeg ikke har en egentlig vagt, men blot er i caféen og ordne en enkelt ting eller to uden at få en direkte løn for det?

Håber nogen kan hjælpe, det bliver jo hurtigt til en del penge...

MVH Jesper Markman
Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 23:51

Hej - og velkommen til.

Kørselsgodtgørelse kan iflg LL§ 7 også udbetales til ulønnede medarbejdere (f.eks. i foreninger og bestyrelser), og jeg vil derfor umiddelbart konkludere at du også kan få kørselsgodtgørelse, de dage du er på job, uden løn - og dermed trække udgiften til din kørselsgodtgørelse fra i virksomheden.

Anne Mette

Vi gør "det med regnskab" nemt for dig. www.tal-knuser.dk

Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Skrevet kl. 00:06

Men jeg ville nok lige ringe til skatteforvaltningen, for at være sikker.

Jeg har siddet og bladret i Ligningsvejledningen - og der står ikke rigtig noget.

Anne Mette

Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Jan 06
Skrevet kl. 00:07
OK - men tak for hjælpen!
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:51
Sorry men jeg korrigerer dig lige Anne Mette.

Bestemmelsen du tænker på er ligningslovens § 7M, og den omhandler kun ulønnede medarbejdere der yder bistand som led i en forenings skattefri virksomhed. Dvs. idrætsforeninger o.l.

Her er der tale om en skattepligtig virksomhed, I/S eller ApS så vi er ikke inde i det regelsæt.  

Herudover er Jesper ikke ulønnet medarbejder men medejer, og den kørsel som foretages sker i selskabets eller virksomhedens tjeneste.

Derfor vil Jesper være berettiget til at foretage kørselsfradrag efter reglerne i ligningslovens § 9C eller § 9B, afhængig af om det betragtes som privat eller erhvervsmæssig kørsel. Det afhænger af hvor hyppigt han møder på cafeen. Med 2-3 ugentlige arbejdsdage/transporter til cafe''en vil han umiddelbart kun være berettiget til 9C fradrag som er det almindelige befordringsfradrag.   

Det betyder også at Jesper ikke kan oppebære kørselsgodtgørelse - skattefrit - fra cafeen, hvad han ellers ville kunne hvis det var erhvervsmæssig kørsel for et ApS. For den personlige erhvervsdrivende/I/Set ville det være et fradragsspørgsmål.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Skrevet kl. 14:21

Det er såmænd fint med mig

Jeg vil gerne lige forstå noget af det du skriver om skattefri kørselsgodgørelse...
Vil du forklare hvorfor han ikke kan få skattefri kørselsgodtgørelse, når han er personligt erhvervsdrivende ?
(Jeg forstår ikke helt det du skriver)....

Anne Mette

Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Jan 06
Skrevet kl. 15:08

Hvad så med almindelig befordringsfradrag(tror jeg det hedder). Altså de kr. 1,69/0,79 man normalt kan trække fra i skat når man kører til og fra arbejde?

Dem kan jeg vel i sagen natur sagtens trække fra når jeg er på lønnet arbejde. 

Men hvad med de dage hvor jeg ikke er på egentlig vagt og dermed ikke tjener en timeløn, men er i virksomheden og laver forfaldende arbejde?
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:22

Korrekt Jesper, og du kan også fratrække det alm. befordringsfradrag for de dage.

Det andet er nok et spørgsmål om ord. En selvstændig erhvervsdrivende kan i bogstavelig forstand ikke udbetale skattefri godtgørelse til sig selv men beregner og fratrækker godtgørelsen som en udgift i virksomheden. I relation til virksomhedsordningen kan man dog godt kalde det en udbetaling eller en godskrivning over hæverækkefølgen men det er teknik.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)