Jeg står i den situation, at jeg per 1. september flytter ind i en 4-værelses lejlighed, sammen med to gode venner (et par). Vi har så planlagt at indrette de sidste værelse som kontor, som jeg kan bruge i min virksomhed. Så vidt jeg har hørt rundt omkring, burde man jo kunne trække en hvis del af huslejen og forbruget af, svarende til kontoret - men hvordan opgør man dette? Og hvor meget kan jeg egentlig trække fra? Derudover havde jeg tænkt mig, at jeg skal have fax til min virksomhed - hvilket jo også indebærer at jeg får en fastnet telefon. Kan jeg derudover også oprette noget internet, som jeg kan trække fra? Eller vil skattevæsenet det det som privat brug, eftersom det jo ikke kun er virksomheden der skal bruge internettet, men også os som privatpersoner? (Det undrer mig bare, at de stor virksomheder kan give deres medarbejdere "medarbejdre-bredbånd", som også bliver brugt privat, hvis jeg ikke kan oprette en linie og trække den fra i virksomheden?) Jeg håber der er nogle skatte-kyndige personer, som har noget erfaring og kan give mig noget vejledning på dette område. På forhånd tak. |
Hvis du kan godtgøre at kontoret udelukkende anvendes til formålet og kun kan anvendes til dette formål er du berettiget til fradrag, men det vil jeg - ærligt sagt - mene at du vil få meget vanskeligt ved. Fordi vi taler om en lille lejlighed set i forhold til husstanden. Men ellers vil det være forholdsmæssigt ud fra lejebetalingen.
Du kan godt fratrække de nævnte poster men der skal sættes en privat andel. Er du en personlig virksomhed opgøres andelen skønsmæssigt. Har du din virksomhed i selskab. Dvs. du er ansat i selskabet udgør den private andel 3.000 kr. præcist som den gør for alle de øvrige du nævner.