|
Jeg har ledt efter oplysninger om oprettelse af SE-/CVR-nummer, hvad er forskellen?? Er der nogle som kan hjælpe mig?? Vil gerne have styr på det hele inden jeg kaster mig ud i det vilde ræs som selvstændig.
Hilsen Mousel |
SE-/CVRnummer???????????
- 1
|
|
Nyt projekt: polterabend . Eller prøv teambuilding.dk
|
Kig evt. på www.cvr.dk Det der førhen hed SE nummer hedde rnu CVR nummer, men er nøjagtigt det samme.
Held og lykke med forretningen. |
|
Hej Mousel (?),
SE-nummeret er det "gamle" momsnummer. I dag hvor det hele er mere internationalt får alle nyoprettede virksomheder et CVR-nummer som i bund og grund fungerer i danmark ligesom det gamle SE-nummer. Forskellen er blot at de i udlandet også kan finde ud af det - sålænge man lige husker at tilføje "DK" til nummeret.
Jeg har dog set at der er nogle af de ældre eksport/import-virksomheder som både har et SE og et CVR-nummer. Jeg spurgte på et tidspunkt min kontakt hos Told & Skat (nu blot SKAT) netop omkring forskellen og hvorfor nogle havde to forskellige. Forklaringen var, at disse ældre virksomheder netop havde brug for det internationalt registrerede nummer (CVR) i forbindelse med deres eksport/import - men at det var før man fik indført rent CVR-register i Danmark, og de derfor både havde det ene og det andet nummer. Men hvorfor det så ikke efterfølgende er blevet "smeltet sammen" så de udelukkende har ét nummer fik jeg ikke spurgt om.
Så, hvis du er momsregistreret, så får du et CVR-nummer.
Jeg kan ikke huske hvad grænsen er for hvor meget du må omsætte for, før du skal momsregistreres, men det er der med garanti andre herinde der kan svare på.
Men, hvis du regner med at lave en nethandel og regner med en omsætning på mere end blot nogle tusinder om året, så kan det godt være en god idé at blive momsregistreret. Det giver dig bl.a. muligheden for at trække momsen fra på de forskellige ting du køber ind til din butik og de forskellige udgifter du har i forbindelse med denne.
/Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk |
|
Nå ja, lige en anden ting: Du skal ikke regne med at kunne have 100% styr over det hele inden du starter - der vil altid dukke et eller andet op. Jeg taler af erfaring...
Men du skal selvfølgelig være opmærksom på hvad det indebære at blive momsregistreret og i det hele taget det at være erhvervsdrivende. Først og fremmest skal du være opmærksom på de økonomiske betydninger det kan have. Her tænker jeg ikke blot på det åbenlyse; nemlig at du skal have mad på bordet m.m. - men også omkring A-kasse, sygedagpenge og hvad der i det hele taget har med kombinationen af det offentlige og penge at gøre. Der er mange kringelkroge og underlige regler for f.eks. sygedagpenge, hvis du skulle gå hen og blive langvarigt syg. Det samme gør sig gældende for A-kasse og lignende - Det er ikke som da du var normal lønmodtager. Og det er det heller ikke selvom du stadig er lønmodtager og driver virksomhed ved siden af - allerede dér begynder tingene at ændre sig. F.eks. har du kun halv dagpenge-ret fra A-kassen hvis du skulle miste dit lønmodtager-job samtidigt med at du driver en lille virksomhed som bi-erhverv ved siden af jobbet. Det kræver vel og mærke at du har fortalt A-kassen at det er et bi-erhverv - ellers så får du ingen hjælp før du har lukket virksomheden igen...
Det er absolut ikke for at tage modet fra dig - tvært imod!
/Jesper
www.MediaMouse.dk - alt i grafisk kreation & produktion jesper snabelA mediamouse.dk |
|
Du skal momsregistreres hvis du har eller forventer en omsætning på mere end 50.000 kr. årligt. Gør du ikke det vil du kun skulle have et CVR-nr hvis du har lønansatte. Man behøver således ikke at have et CVR-nr for at være selvstændigt erhvervsdrivende. Et CVR/SE nr. er iøvrigt en og samme ting.
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
|
Det er vel ikke heeeelt korrekt at SE og CVR er præcis det samme? og "Et SE-nummer er at betragte som et undernummer til et CVR-nummer, og registreringen af det kaldes for en delregistrering." Læs mere her: Håber dette er kan virke opklarende og ikke blot skaber yderligere forvirring. |
Bliv gratis medlem