Hej. Jeg overvejer at starte mit eget lille firma på hobby basis som laver wallstickers til hjemmet. Jeg er nu igang med at finde filer til min webshop og det jo ikke til at undgå, at man har de samme filer på de forskellige hjemmesider som også sælger wallstickers. Men hvad hvis jeg finder noget tekst eller en figur fra en hjemmeside og gerne vil bruge den. Er det lovligt?
F.eks. hvis man tager et screenshot af billedet og man så laver filen om til vector selv bagefter?
Nej, det er ikke! og det er rigtigt dyrt at blive opdaget! Brug istedet nogle af StockFoto sitesne f.eks. http://www.dreamstime.com/ , hvis du skal lave wall stickers skal du nok ud i en extended licens, så et billede koster 200-300 kr.
Du må ikke kopiere noget andre har skrevet, uden deres tilladelse ..
Mht det grafiske: hvis du evt bliver trukket i retten pga en efterligning vil man lægge vægt på hvorvidt den er lavet efter originalen eller om det kunne være rent tilfældigt at din minder utroligt meget om deres.. Men helt ærligt .. Lav dit eget, det andet lugter da langt væk !!?
Jeg forstår godt hvad du mener og det er fristende at tage et billede som f.eks. forestiler jordenkloden eller verdenskortet, og det ligner jo hinanden overalt :-) men lad være, det kan som andre skriver koste dig mange penge.
Det er dog ikke forbudt at lade sig inspirere men undlad at kopiere, jeg har personligt været indblandet i noget lignende, da jeg i min spæde webstart havde fundet et fedt billede og lagt det på min hjemmeside, der kom de altså efter mig, og jeg slap kun med nød og næppe for at betale en klækkelig bøde.
Det kan være svært fordi det er så nemt at få fat i, men lad vær det kan blive farligt i længden :-)
Nu vil jeg ikke beskylde dig for noget, men synes det er lidt mærkeligt at dit profilbillede ligner Isaac Grant's logo næsten på en prik: http://isaacgrant.com/
Jeg ved ikke hvem er jer der kom først, men én ting er i hvert fald sikkert - en af jer har taget idéen fra den anden. :-)
Du er en rigtig dygtig logodesigner, så håber det er ham og ikke dig, der har kopieret logoet.
Ha' en rigtig god dag! :-)
Mvh
David Bograd
Ung grafiker med meget erfaring og de rigtige priser.