Jeg har et lønmodtager job og er også selvstændig (enkeltmandsfirma) derfor har jeg af og til kørsel i forbindelse med udøvelse af begge ting den samme dag og det giver nogle udfordringer når min elektroniske kørsels bog skal skrives. Jeg har desuden kun nogle få kunder i min selvstændige firma hvor jeg benytter min private bil. Her er nogle for mig komplekse situationer som jeg ikke har kunnet finde ligende eksempler på og derfor håber nogle af Jer kan svare mig. 1. Jeg har f.eks. et lønmodtagerjob hos en virksomhed hvor jeg jeg også levere konsulentydelser til ind i mellem. Den ligger 12 km fra min bopæl. Ofte udføre jeg disse konsulent opgaver efter mit lønmodtager job er færdigt kl 15.00- Typisk levere jeg så 3 timers konsulentydelse fra 15-18 og køre så hjem. 2. Da jeg kun har nogle få kunder og da jeg har læst man højst kan få fradrag for at besøge den samme kunde 60 dage pr. år ja så køre jeg ca. 40 dage "uden fradrag" da jeg har besøgt denne kunde ca. 100 gange i 2012. Da denne kunde har flere afdelinger er spørgsmålet om jeg i år kan have en fordel ved at løse opgaven i 2 forskellige afdelinger på forskellige adresser og så få fradrag for alle mine besøg ? Det skal siges at afdelingerne også bliver faktureret på forskellige adresser som det er nu da disse afdelinger har selvstændige regnskaber ? 3- Den sidste komplekse situation er vedr. rejser. Hvis jeg rejser ud til en leverandør (udland) på et virksomhedsbesøg der tager 3 dage og efterfølgene afholder 2 ugers ferie i det pågældende land. Kan rejse omkostningerne så fradrages altså for de 3 dages kost og logi i forbindelse med virksomheds besøget ? Og hvad med flybilleten når man "udnytter" chancen for at tage noget ferie i forlængelse...er det så evt. kun 50% af billet prisen der kan fratrækkes i firma regi eller ? |
Vent klogt på andre klogere svar men.
PT 1 - Nej - ikke fradrag når du er der alligevel som lønmodtager
PT 2 overlader jeg til andre
PT 3 - Jeg vil mene at hvis du bruger 3 dage på forretningsbesøg - så kan du tage diæter eller faktiske omkostninger for de 3 dage, men gem tydelig dokumentation for de besøg.
Så følger 2 ugers ferie - og jeg er ikke i tvivl om, at det betyder at du selv skal tage en stor del af flybilletten. Jeg tror jeg ville ha taget den % vis - men du kan sikkert argumentere for, at du absolut skulle derud og køre 50/50 - det er en skønssag.
Du må bare også regne med, at der kan argumenters imod, nemlig at du skulle på ferie og bare for syns skyld lagde lidt firmabesøg ind og dermed få det hele forkastet - Hvis du f.eks. ikke har væsentlig forretning med området (Maldiverne/Thailand) så vil det jo virke underligt f.eks.
Evt medfølgende familie vil gøre det hele sværere og i alle fald helt høre til dig.
vh