Hej med Jer, Jeg har nogle spørgsmål ang. udnyttelse af ægtefælles fradrag, ved ikke helt om det er den rigtige tråd, men håber der er nogen der alligevel vil være søde og hjælpe :O) Situationen er følgende: Min mand og jeg ejer hver 25% af et anpartsselskab som vi på nuværende tidspunkt ikke tjener nogen penge på da det er nyt og der ikke er nok penge til løn endnu. Udover dette har min mand også en enkeltmandsvirksomh hvor han ind imellem skriver nogle regninger for it-arbejde han har udført. Ved siden af dette har vi begge vores lønmodtager jobs. Nu er situationen den at vi rigtig godt kunne bruge min mands arbejdskraft 100% i anpartsvirksomheden, men da vi jo også skal have mad på bordet er det lidt svært at klare os uden indtægt fra ham. Så tænkte jeg på at hvis nu han siger sit lønmodtagerjob op og arbejder 100% i anpartvirksomheden kan jeg så få fuld udnyttelse af hans skattefradrag? (både personfradraget og det fradrag der måtte være i forbindelse med lån vi har optaget sammen) Går udfra at hvis han ind i mellem stadig laver noget it-arbejde i hans enkeltmandsvirksomhed så skal han betale b-skat. På forhånd tak for hjælpen CB
|
Overordnet set ja - dog vil hans indtægt fra IT arbejdet jo trække på fradragene - du kan evt skrive til skat ved at logge ind og høre dem helt konkret under det punkt der hedder kommunikation
I skal have jeres A kasse forhold med i betragtning. Allerede du med personlig CVR til din mand og ApS mellem jer skal I være korrekt registrerede, og skal han alene være selvstændig og ikke ha lønindtægt, skal han stærkt overveje at flytte til en a-kasse for selvstændige ex ASE som jeg har gode erfaringer med eller DANA
Det kan I læse mere om her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/selvstndig-hvad-med-kasse-og-dagpenge.html
god vind med projektet - personligt ville jeg nok holde liv i det faste arbejde så langt - glidende - at jeg så jeres ApS kunne dække lønbehovet, men det er en helt individuel bedømmelse, og jeg er nok lidt tryghedsnarmoman på familiens vegne som udgangspunkt
vh