Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Produktansvar? Tandbørsten er nedslidt efter 1 uge

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er ikke et dårligt forsøg på at være morsom.

Baggrunden for spørgsmålet er at jeg påtænker at lancere et produkt som pga. materialebeskaffenheden kun vil være funktionsdygtig i én eller HØJEST  3 have(vækst)sæsoner, hvorimod tilsvarende produkter nemt holder 20-50 år. 

Det vil være indlysende for enhver, at dette produkt kun vil kunne holde kortvarigt (afspejles også i en tilsvarende meget lavere pris), men hvorledes er det lige med det der produktansvars?

Hvem er juridisk stærke på dette felt?

Ville jo gerne slippe for gratis at skulle ombytte 100.00 stk pga. VÆSENTLIG funktionstab efter et år.

MVH

GoodYear

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Produktansvar handler om de skader et produkt kan tilføje andre eller andres ting ved alm. fornuftig brug.

Hvis du oplyser om produktets holdbarhed når du sælger det, er du dækket ind i forhold til ombytning.

MVH

Michael

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

For at blive i jargon'en med tandbørster, så findes der jo et produkt, der hedder en engangstandbørste, som altså også kun kan bruges i ret få dage. Et engangskamera er jo også kun beregnet til at virke med den ene film (det skal det så til gengæld også). Engangstrusser kan ikke vaskes osv.
Andre produkter hedder noget med "nedbrydelige" eller man beskriver at de "formulder", er komposterbare eller hvad man nu vil frem til.

Og sådan er der jo en del produkter, som ud fra selve navnet eller ud fra produktbeskrivelsen gør opmærksomt på, at det kun kan holde i en ret begrænset brug.

Så alt andet lige gælder det vel om at finde en beskrivelse og et produktnavn, der ikke lader nogen i tvivl om, at dette produkt kun er beregnet til en gang, en sæson, et år, til at blive brugt ti gange - eller hvad du nu kan stå inde for.

Det må jo gælde om at et produkt skal holde så længe, som det er beregnet til. Og at kunden så bliver gjort udtrykkeligt opmærksom på det. Så tvivler jeg da på, at der skulle være noget at komme efter.

Men spændende om der kommer en jurist på banen og kan lære os noget nyt?

 

Tilmeldt 20. Feb 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Michael.

Det er så åbenbart ikke produktansvaret, som bekymrer mig, men det at kunden kunne opleve et væsentligt funktionstab hos produktet og dermed gøre et juridisk modkrav gældende over for producenten (mig) ekslempiseret ved den famøse tandbørste som har døve børster efter en uges brug.

Hvis jeg gad kunne jeg vel fuld berettiget iværksætte en sag imod Colgate med krav om ombytning?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det handler om hvad man som kunde med rimelighed kan forvente i forhold til markedsføringen af produktet - prisen er underordnet, da der i de fleste brancer er fri prissætning.

Tandbørster markedsføres med forsigtighed når det gælder holdbarheden af børsterne - se  nedenstående morsomme eksempel, hvor det er usandsynligt at produkter kan gå i stykker - med undtagelse børstse hovedet...:

Hvad betyder 2 års begrænset garanti? Hvilke begrænsninger er der? Hvad dækker garantien?

Colgate-Palmolive yder to års garanti på dette produkt fra købstidspunktet i Danmark. Inden for garantiperioden reparerer vi produktet eller erstatter det (vi bestemmer, om produktet skal repareres eller erstattes), hvis det usandsynlige skulle ske, at der opstår fejl eller mangler pga. materialerne eller fremstillingen. Efter en eventuel erstatning fortsætter garantien kun fra det oprindelige købstidspunkt. Garantien dækker ikke børstehoveder eller eventuelle skader, der skyldes ukorrekt brug (enhver brug, der ikke er i overensstemmelse med brugermanualens instruktioner og advarsler) eller normal slitage eller brug. Bemærk: Åbn ikke håndtaget, medmindre tandbørsten skal kasseres permanent (dette vil ophæve garantien). Hvis du ønsker at kontakte Colgate-Palmolive vedrørende din garanti, bedes du ringe til Colgates Forbrugerservice på tlf. 80 60 70 00.

MVH

Michael

Tilmeldt 20. Feb 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Michael

Såvidt jeg kan se, har jeg gratis tandbørster resten af livet - kattelemmen og ansvarsfraskrivelsen med at garantien ikke dækker børstehovederne holder ikke i nogen provinsbys byret.

Colgate har selv lige præsenteret det reb som de vil blive hængt i.

Mvh

Bjarne

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)