Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor nyttige er fans fra Facebook-konkurrencer i det lange løb?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 30. Jun 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er redaktør på CykelPuls Cykelmagasin, og kunne godt tænke mig at vi fik lidt mere gang i vores FB-side. Jeg har kun været rigtig synlig med FB i lidt over en mdr. og har pt. 30 fans.

Jeg er godt klar over at der er måder, hvor man kan "booste" antallet af fans, og en af dem er via konkurrencer. Jeg er bare ikke interesseret i at opdyrke en "kunstig" FB-profil, der primært består af fans, som jeg har bedt om at like. - Målet er en sund og naturlig skare af fans, der får indhold, som interesserer dem, og ikke irriterer.

Jeg overvejer kraftigt, at lancere en Facebook-konkurrence, hvor man kan vinde en cykel eller noget lækkert cykeltilbehør ... Der vil så på en given dato blive trukket lod blandt alle FB-fans, hvoraf en vinder kåres. - Det kunne sikkert få nogle likes, men er de noget værd i længden?

Er der nogen, der har gode eller dårlige erfaringer med netop dette?

Mvh
Claes 

Fra Aarhus
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 579
Fra  bSocial ApS Skrevet kl. 22:07

Hej Claes

Du har fuldstændig ret i, at mange virksomheder skaffer sig selv en lang række mindre relevante fans fordi de udskriver konkurrencer. Dette skyldes dog ofte en dårlig fremgangsmåde ved udskrivelse af konkurrencerne. Hvis man gør det rigtigt, kan man godt opbygge sig en relevant fanskare, selvom der selvfølgelig altid vil være lidt konkurrence-hajer i mellem.

Her er nogle typiske fejl:

- Konkurrencerne udskrives ulovligt på Facebook, og der påkræves at man deler, liker opslag mv. for at deltage => Mange mennesker ønsker ikke at spamme deres venner med konkurrence-budskaber, hvorfor de undlader at deltage. Det er dog lovligt at lave en konkurrenceapplikation med like-gate, hvorfor man gerne må bede folk om at synes godt om siden for at deltage.

- Præmien passer ikke med målgruppen: Mange virksomheder udlodder præmier, som ikke har noget med deres brands at gøre. Hvis ens målgruppe interesserer sig for cykler, skal man - som du korrekt har fanget - udlodde noget med cykler. Da de sandsynligvis allerede har en cykel, bør det nok være noget udstyr eller lignende.

- Konkurrencen eksponeres ikke. En Facebook konkurrence eksponerer ikke sig selv, men når først hjulene ruller, kommer der fart på - men ved lovlige og relevante konkurrencer er Facebook annoncering nødvendigt for at eksponere konkurrencen. Mange virksomheder tænker, at Facebook markedsføring er gratis. Det er det ikke - men det er langt billigere end f.eks. trykte medier.

Læs mere i denne artikel: Inspiration til dine Facebook konkurrencer  

Facebook konkurrencer kan bl.a. bruges til:

- at konvertere besøgende til fans i forbindelse med kampagner (facebook annoncering, nyhedsbrev, andet)
- at gøre folk opmærksomme på produkter, events eller engagere dem omkring indhold på Facebook sidens tidslinje
- at engagere folk omkring ens brand (f.eks. ved fotokonkurrencer, historiekonkurrencer eller lignende)

Overordnet har vi mange gode erfaringer med virksomheder, som har fået gavn af lovlige Facebook konkurrencer. På bSocial.dk kan du (snart) læse om nogle af disse.   

Fra København
Tilmeldt 30. Jun 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:57

Hej Kasper

Tak for det gennemarbejde svar - Jeg er ganske enig i dine betragtninger, og tror at jeg vil holde en Facebook-konkurrence efter dine anbefalinger.

Hvis du skulle komme med ét tip til mig omkring, hvordan jeg kunne få flere fans via CykelPuls.dk, hvad ville det så være? Her tænker jeg ikke nødvendigvis konkurrencer, men ren og skær placering, udseende og brugervenlighed. - Det kunne fx være at rykke facebook fan-box'en længere op på siden eller andet.

... Og er det indviklet, at opsatte en Facebook like-gate?

Mvh
Claes 

P.S. Jeg kan se, at du driver KB Marketing, så jeg forstår, hvis du ikke vil give en gratis analyse af CykelPuls Smile

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)