Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. moms registeret virksomhed, træk fra og indskud.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Sorø
Tilmeldt 18. Aug 10
Indlæg ialt: 18
Fra  Christensen-it.dk Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle sammen,

Jeg har oprettet mig som enkeltmands firma (indenfor IT) og moms registeret mig, med henblik på at kunne trække diverse ydelser fra, i form af månedlig server hosting omkostninger for mig og min kunder jeg har, samt dk-hostmaster regninger, og diverse it relateret ting.

Nu har jeg dette lille enkeltmands firma som er på ren "hobby plan", da jeg som sagt har et ganske alm. 37 timers arbejde ved siden af.

Har d.d. fået oprettet mig en erhvers konto igennem nordea og vil høre om nedenstående er lovligt at gøre..

1. Når jeg er ude hos kunder, skal al betaling foregå kontant, hvorefter kunderne får en faktura og jeg går ned i min bank og manualt sætter pengene ind på min konto, og som tekst besked på indsættelsen skriver jeg f.eks. faktura nummeret på denne, så man nemt kan følge ind betalingerne på min erhvers konto.

Eller jeg overføre beløbet fra min egen privat konto, og markere med faktura nummer som tekst på min erhvers konto, også beholder jeg de kontante penge selv.

2. Kan jeg godt trække mine udgifter fra som jeg har iform af min reseller hosting server jeg har stående i udlandet, som jeg bruger til de hjemmesider jeg laver for folk, og for hosted hos mig.

Samt er det iorden at jeg trækker mine dk-hostmaster årlige gebyr fra også.?

Jeg har sikkert flere spørgsmål, men det var alt lige for nu.... Ser frem til at høre fra jer.

M.v.h.

André

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:40

André:

1. Når jeg er ude hos kunder, skal al betaling foregå kontant, hvorefter kunderne får en faktura og jeg går ned i min bank og manualt sætter pengene ind på min konto, og som tekst besked på indsættelsen skriver jeg f.eks. faktura nummeret på denne, så man nemt kan følge ind betalingerne på min erhvers konto.

Eller jeg overføre beløbet fra min egen privat konto, og markere med faktura nummer som tekst på min erhvers konto, også beholder jeg de kontante penge selv

Begge dele er helt OK, bare det er klart hvad der sker. Tænk dog på at der vist er en regel om at transaktioner over 10.000 kr skal foregår elektronisk - som bankoverførsel - så der kan du ikke bare tage kontanter
André:

2. Kan jeg godt trække mine udgifter fra som jeg har iform af min reseller hosting server jeg har stående i udlandet, som jeg bruger til de hjemmesider jeg laver for folk, og for hosted hos mig.

Samt er det iorden at jeg trækker mine dk-hostmaster årlige gebyr fra også.?

jep da- bemærk lige at ydelsen i udlandet bogføres som ydelseskøb moms EU og købsmoms (bliver neutralt) og i rubrik A EU moms ydelse ved angivelsen og at DK hosmaster gebyr sikkert er uden moms

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sorø
Tilmeldt 18. Aug 10
Fra  Christensen-it.dk Skrevet kl. 19:24

Mange tak for det hurtige svar. ;)

Nu er jeg blevet møj klogere lige på det område..

Et andet rookie spørgsmål.

1. Nu er erhvers kontoen pt. tom, men kan jeg godt bruge mit private visa kort og købe ting til firmaet og gemme faktura, til at fratrække momsen?, eller skal det være tjente penge jeg bruger på indkøb af ting til firmaet, nu da det som sagt er en enkeltmands virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30

André:
1. Nu er erhvers kontoen pt. tom, men kan jeg godt bruge mit private visa kort og købe ting til firmaet og gemme faktura, til at fratrække momsen?, eller skal det være tjente penge jeg bruger på indkøb af ting til firmaet, nu da det som sagt er en enkeltmands virksomhed.

Du kan sagtens bruge den konto du vil. Det er dog oftest lettest for en bogholder hvis han kan følge det direkte. Hvis du ville gøre det let kunne du sætte penge ind på den erhvervskonto fra dig selv, bogføre det Kredit som privat indskud under egenkaptialen i status - og Debit bank/erhvevskontoen

Så havde du penge derinde og i status var det klart at du havde de penge til gode uden de påvirkede firmaets overskud og dermed din skat

Ved ikke om jeg har lagt denne frem, men den kunne måske være god at læse hvis du er lidt rookie:

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html om hvad du betaler skat af fra din virksomhed og

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-skal-jeg-fre-af-regnskab-som.html som siger lidt om hvordan du fører regnskabet

vh

Fra Sorø
Tilmeldt 18. Aug 10
Fra  Christensen-it.dk Skrevet kl. 14:31

Tusind tak for svar og links, hvilket jeg nøje har læst. Smile 

Men skal lige opsummere lidt vedr. hvad jeg kan trække fra via min enkeltmands IT virksomhed.

1. Min webhosting som jeg køber via storbritannien hvermåned, skal jeg indberette som ydelseskøb (EU moms) rubrik. Korrekt ik.?

2. Har lige kigget på min konto hos dk-hostmaster.dk ”domæner” jeg har tilknyttet mig, der betales 25% moms på fakturane, så tænker om jeg også må trække disse fra fremover.?

Samt skal jeg ændre navn på fakturaerne til mit firma eller er mit personlige navn fint nok på fakturaerne, når jeg skal bogføre disse.?

3. Ydemere vil jeg høre om det er iorden af trække moms fra indkøbte hardware dele til mit firma samt printer patroner, papir, skrive redskaber og deslige som jeg skal bruge til selve firmaet. ?

4. Hvordan er det med mad/rest besøg.. Kan der trækkes noget fra der, når man har enkeltmands virksomhed eller er det helt ude i tovene.?

5. Findes der en hjemmeside, med overblik over det konkrete man kan trække fra.?

Beklager de mange spørgsmål.. Men det er vigtigt for mig at sætte mig ordenligt ind i det fra starten.

M.v.h.

André

Fra Herfølge
Tilmeldt 24. Jan 08
Indlæg ialt: 62
Fra  BilligProjektor.dk Skrevet kl. 14:53

Hej André,

Jeg vil anbefale dig at tage til et informationsmøde for nye virksomheder hos skat. Det er gratis og man får en masse gode ting at vide (og så er der sandwich, sodavand og kaffe!).

Held og lykke med din virksomhed :-)

Mvh.

Thomas

Fra Sorø
Tilmeldt 18. Aug 10
Fra  Christensen-it.dk Skrevet kl. 14:59

Helt enig Thomas, jeg tjekker lige op på hvornår næste møde er, også deltager jeg i dette.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

André:
1. Min webhosting som jeg køber via storbritannien hvermåned, skal jeg indberette som ydelseskøb (EU moms) rubrik. Korrekt ik.?
Jep

André:
2. Har lige kigget på min konto hos dk-hostmaster.dk ”domæner” jeg har tilknyttet mig, der betales 25% moms på fakturane, så tænker om jeg også må trække disse fra fremover.?

Alt som direkte har at gøre med at skaffe den indtægt der er + siden i dit regnskab trækkes fra - og fremgår dansk moms af regningen er det købsmoms i dit regnskab

André:
3. Ydemere vil jeg høre om det er iorden af trække moms fra indkøbte hardware dele til mit firma samt printer patroner, papir, skrive redskaber og deslige som jeg skal bruge til selve firmaet. ?

Og jep samme svar - Hvis du deler noget af det med dig selv privat, skal du dele indkøbet med dig selv. Lad sige printerpapir - kunne være 50/50 eller hvad som helst andet og så er det 50% af købet med halvedelen af momsen på en driftskonto i indkøb og den anden halvdel som privat hævning under egenkapitalen og begge dele mod banken det betales fra i kredit - men er det rent til firma, så ja

André:
4. Hvordan er det med mad/rest besøg.. Kan der trækkes noget fra der, når man har enkeltmands virksomhed eller er det helt ude i tovene.?

Reglerne er mere komplicerede. Til en start - intet for mad til dig selv i det daglige. Heller ikke hvis du er i Roskilde på et alm besøg under arbejdsdagen.

Kun hvis du er bortrejst, og så kun 1/4 af momsen som momsfradrag og resten som skattemæssig udgift. Er det forretningsforbindelser du byder ud så kun 1/4 af udgiften i regnskabets drift, resten igen som privat hævning i enkeltmandsvirksomheden og intet i momsfradrag - men brug skemaet i linket til dit pt 5

André:
5. Findes der en hjemmeside, med overblik over det konkrete man kan trække fra.?

denne kan vel bruges-.  LINK 

vh

Fra Sorø
Tilmeldt 18. Aug 10
Fra  Christensen-it.dk Skrevet kl. 17:19

Cookie:

Okey tak for de hurtige svar endnu engang.. Jeg er blevet det klogere og dog.. Syntes det er noget kringlet noget det med spørgsmål svar nr.3.
Men jeg skriver spørgsmålet ned, og tager det med på iværksætter starter møde her d.9 april i København.

Det jeg høre dig sige Cookie er flg. Hvis jeg vil bruge "hardwaren" privat og firma relateret:
50% skal firma betale
&
50% skal jeg selv betale

Hvorefter det kun er halvdelen af den samlede moms der vil kunne trækkes fra.

Nu er firma kontoen som sagt tom, så formoder det stadig kun er 50% jeg kan trække fra, selvom pengene kommer direkte fra egen lomme.

Vedr. spørgsmål nr.4.
Så forstår jeg det udemærket, og det jeg har læst ud af dette, er af det stortset ikke kan lade sig gøre som enkeltmands virsomhed.. Hvilket jo nok går.. ville bare høre ad, da jeg tænker at man lige så godt kan trække alt fra som man nu engang kan, når jeg har valgt at registere mig som enkeltmands virksomhed.

M.v.h. André

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:06

André:
Nu er firma kontoen som sagt tom, så formoder det stadig kun er 50% jeg kan trække fra, selvom pengene kommer direkte fra egen lomme.

I princippet er der ikke krav om en firma konto - men køber du noget privat og betaler det privat, så skyder du det ind i firmaet - en halv computer og det gør du ved at føre det ind via egenkapitalen - indskud privat - det beløb der er brugt - og hæver du noget fra firmakontoen når den en gang ikke er tom, ja så lige modsat - gæld til indhaver eller indehaver tilgode eller hvad den konto hedder i din plan, stadigt i mellemregningen under egenkapital

Du kan også bare flytte 10.000 kr fra din private over i din firmakonto bankmæssigt og igen - i status kredit dit tilgodehavende under mellemregning og debet bank hvor pengene går ind

Så har du penge i firmaet du kan bruge der, og du kan se, at du har 10.000 kr i mellemregning i dit favør og dem kan du hæve skattefrit - det er midler du har betalt skat af privat og ved at lægge dem ind under mellemregning i status, kommer de ikke til på nogen måde at påvirke dit firma resultat - det påvirkes kun af det du køber via driftskonti.

Ex - du sætter 10.000 ind fra privat til firma bank. bogfører 10.000 kr tilgode hos dig fra firma i mellemregning under egenkapitalen som kredit og samtidigt de 10.000 debet firma bank konto - som nu vil stå på 10.000 kr

Så køber du ting til firmaet - og vi siger 1000 kr - de føres nu på en udgifts konto i driften og kredit på bank i status, banken går ned til 9000 kr og og udgiften på 1000 kr går fra overskuddet

Du må gerne købe hele computeren i firmaet - multimedieskatten er væk, så det er kun fri telefon du skal tage som personlig indtægt til skat med 2.500 kr. Computer kan du købe i firmaet - og op til 12.300 kr straksafskrive som udgift i firmaet

ting i øvrigt som du måske køber og bruger stor del af selv, skal du dele momsmæssigt men computeren bare ind over firmaet

vh

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)