Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til eksamensopgave søges (NEM OPGAVE)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 17. May 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg sidder med en vejledende løsning til en eksamen, som jeg var til i januar, og jeg har dertil et mindre spørgsmål, som jeg håber nogen herinde kan svare mig på. 

Opgaven omhandler en pengestrømsanalyse, hvor der er renteindtægter på 101 og renteomkostninger på 798. Den vejledende løsning siger så, at dette giver et positivt cash flow mht. renter på 697. Det virker helt forkert i mit hoved, og vil gerne vide, om det er (endnu) en brøler af astronomisk niveau fra opgavestillerens side, eller om det er mig, der har misforstået et eller andet.

Mvh Jesper

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 12:53

Opgavestilleren har ret, du tager fejl. I pengestrømsanelyse er kreditorer altid positiv

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:53

Det er korrekt renterne udgør en negativ påvirkning som angivet.
Dog virker det som om at man tager dem ud af årets resultat, går ud fra de overføres til cashflow fra finansiering i stedet? Det er jo reelt set en likvid bevægelse i modsætning til afskrivninger som fx ikke er likvidt (-straksafskrivninger).

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:57

Det er alt for længe siden jeg har gjort i cashflow  - men jeg tror det den gør er at vise virksomhedes primære drifts evne som cashflow - i princippet hvad der skal tjenes før skat og renter for at udgifterne om du vil. Cashflow fra driften - inden renter og afskrivinger (begge udgifter) Den tager derfor resultat efter renter og afskrivninger og korrigerer for rente og afskrivninger men om det er det normale i cashflow, er det for længe siden jeg har rodet med til at jeg husker det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. May 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:05

De overføres ganske rigtigt til cash flow for finansiering, og med de svar jeg har fået, giver det pludselig god mening :-) 

Jeg takker mange gange!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)