Jeg har lige modtaget min pakke fra Kina med nogle forskellige elektronikdimser. Jeg skal ikke betale told da toldsatsen er på 0%. Men jeg er heller ikke blevet opkrævet moms og importgebyr for at få pakken udleveret. Plejer man først at få tilsendt regningen senere?
Jeg er importregistreret og pakken er også sendt til mit firma. Desuden så har jeg jo fået den udleveret, det ville jeg jo ikke, hvis jeg ikke var importregistreret.
Hvis de havde overset, at jeg var importregistreret og derfor troede, at jeg IKKE var importregistreret, havde de slet ikke udleveret pakken. Post Danmark må nemlig slet ikke udlevere pakken, hvis virksomheden ikke er importregistreret. Men i mit tilfælde udleverede de jo pakken.
Post Danmark må ikke udlevere en pakke der kommer et land udenfor EU til en virksomhed der ikke er importregistreret (Der er jo en grund til at man rent faktisk skal importregistreres :-)
"Hvis der kommer varer fra lande uden for EU til en virksomhed, der endnu ikke er registeret som importør, må Post Danmark ikke udlevere varerne, før registreringen er gennemført."
Det kan jo være, at PostDanmark ikke fanget den til toldkontrol (det sker af og til). Det er nok det mest sandsynlige, ellers havde du fået en regning på fortoldningsgebyr, og du havde fået toldpapirerne.
Pakken er blevet fortoldet (Jeg modtog toldpapirerne i et eksternt brev), desuden står der også på pakken, at den er blevet fortoldet og må tages i brug med det samme. De har også puttet rødt tape på siden(der hvor den åbnes), hvor der står, at den er blevet åbnet af tolden.
Jeg har før oplevet, at få en opsamling fra post DK pr. måned (eller var det kvartal.. nu kommer jeg i tvivl), hvor der blev opgjort, hvor meget jeg havde importeret, og hvad der skulle betales af importafgift, moms og told.
Det du bare skal huske, når de ikke bliver fortoldet/momset/whatever automatisk, så skal du bogføre varekøbet med EUmoms (eller en ny konto for udenlandsk moms (ikke-eu), der i princippet fungerer på samme måde som EUmoms).
Rigtig god weekend :)
Mvh.
Lars Thomsen
Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk.