Hej alle, Jeg har forsøgt at læse mig frem til det på forum'et, men har ikke rigtigt fundet et svar jeg er helt sikker på. Spørgsmålet er derfor: Hvad er reglerne for moms på dankortgebyr og forsendelse, når jeg som firma køber ind. Jeg har købt nogle forskellige ting online til firmaet og det er forskelligt om firmaerne tager moms på forsendelsen og dankort gebyrer eller ej. Har købt en bog hos Saxo.com der ser sådan her ud: Bog: 199,00 Forsendelse: 24,00 I alt samlet: 223,00 Moms udgør: 23,80 Der er altså ikke taget moms for fragten, så i mit regnskab kan jeg "kun" modregne moms for bogen og ikke forsendelsen. Hos ComputerSalg ser det sådan her ud: Hardware: 4.214,40 Forsendelse: 36,00 Dankortgebyr: 5,41 I alt ex. moms: 4.255,81 Moms: 1.063,95 Total 5.319,76 Dvs. de har taget moms for både dankort og forsendelse. Jeg har også en anden faktura liggende fra GratisDNS.dk, hvor de har taget moms for domæne, men ikke for dankortgebyret. Så nu er jeg altså kommet lidt i tvivl om hvordan det skal hænge sammen, eller om jeg bare har misforstået et eller andet? : ) Og hvis nu det er ComputerSalg.dk som har lavet en fejl, kan jeg så godt tillade mig at trække momsen fra?, eller skal jeg så ringe og få penge tilbage, samt ny faktura? (Gider jeg nok ikke for det beløb der, men i princippet?). Håber nogle kan hjælpe, med hvordan jeg reelt skal bogføre disse. Mvh Casper |
Mht til forsendelse er det vist sådan at hvis det fakturerede beløb direkte modsvarer hvad du betale til Postdanmark (og kan dokumentere), så kan du vælge ikke at lægge moms oven på det som forhandler. Jeg selv tager det samme beløb for fragt uanset hvad de reelle udgifter er og lægger derfor moms oveni fordi jeg mener man skal.
Hvis du har fået en faktura hvor fragt er uden moms, skal du bogføre den uden moms, eller vil du jo få momspenge tilbage som du ikke har ret til. Ved ikke om du kan bruge noget af dette.