|
Jeg kunne godt tænke mig at lave lidt freelance grafiker-arbejde ved siden af mit 9-16 job. Problemet er at jeg ikke ønsker momsregistrering da det konflikter med mine fordele i min fagforening samt min afsky for regnskab. Findes der ikke en service i en eller anden form, hvor man kan blive "ansat", og få løn som fortjent?? Jeg forestiller mig at jeg bliver ansat i firmaet 'Freelancerne' - når jeg afregner med mine kunder, betaler de til 'Freelancerne' som så udbetaler løn til mig (mod betaling selvfølgelig). Det kan også være at løsningen er en helt anden, jeg kan bare ikke gennemskue det.. Forslag anyone?? |
Først tilbage til den gode gamle problemstilling - det du kommer til at udføre, er det ikke i virkeligheden bare lønmodtager arbejde - nu for et par andre arbejdsgivere også, og så skal de helt enkelt give dig time løn som A skatteløn. Det er ikke et kontrakt spørgsmål men afhænger udelukkende af selve arbejdet, og specielt arbejdsgiveren kan komme i problem, men også du - ved bare selv at tro I kan vælge
Har du kræfter så læs denne - inkl. de link der er i den http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html
Så til spørgsmålet alligevel - du vil ansættes i firmaet freelancerne. Er det et firma der eksisterer, eller har du nu, trods konflikter med fordele i din fagforening ?? og i alle fald afsky for regnskab?
Du tænker måske om der findes sådan noget - som et "freelancerne" firma og det gør der sikkert - vikarbureauer er jo af den type, men de skærer jo en god del af kagen?
Jeg ville lade dem ansatte mig som lønmodtager fra projekt til projekt til en fast samlet pris eller til en timepris - helt almindelig lønmodtager på projekt XX til kr 12.400 eller 280 kr i timen - fra x/x-2013 til projekt slut eller fast dato. Ren projekt ansættelse med helt almindelig løn med a skat osv - Det giver dig intet ekstra regnskab og arbejdsgiveren ingen skatte problem
ER du ren freelancer, kan du betales med honorar og AM bidragspligtig B-skat (også lidt regnskab men arbejdsgiver skal også indberette) Du skal dog være sikker på at det er det du er, og det ved du nok hvis du læser nogle af links i mit eget link, og ex ser skats eksempler og forskelle, de er ret gode
vh
Bliv gratis medlem