Hej Aminoer, Jeg er ved at indgå en honorar aftale med en virksomhed, og har i den forbindelse fået en kontrakt som jeg er ved at gennemgå. Der står blandt andet flg. Der er aftalt en timeløn på xxx,- kr., som vil blive udbetalt bagud den sidste hverdag i måneden. I honoraret er indeholdt feriepenge og alle sociale omkostninger, som derved er virksomheden uvedkommende. Som jeg forstår det vil det sige at den timeløn jeg får udbetalt også indeholder ATP, feriepenge osv.? Og at jeg selv skal sørge for at indberette skat osv? Hvor meget skal jeg ca. kræve oveni for at dække atp, feriepenge osv. sådan at jeg er dækket ind og kan forvente det samme udbetalt som ved alm. fast ansættelse?? Jeg er moms registreret hvilket vel så også betyder at jeg skal opkræve moms fra virksomheden?. Og hvordan gør jeg med befordringsfradrag?, jeg vil primært arbejde ude i virksomheden 2 - 3 gange pr. uge. Er der nogle specielle regler jeg skal være opmærksom på?. Håber der er en flink amino, som har tid og lyst til at hjælpe mig med at besvare disse spørgsmål :)
|
Mark Jensen:Der er aftalt en timeløn på xxx,- kr., som vil blive udbetalt bagud den sidste hverdag i måneden. I honoraret er indeholdt feriepenge og alle sociale omkostninger, som derved er virksomheden uvedkommende.
På mig lyder det lidt som en ansættelseskontrakt, der prøves at omgåes ifm feriepenge og sociale ydelser ? Hvad er det for noget arbejde du skal udføre ? Er det selvstændigt arbejde, som du selv skal tilrettelægge uden indblanding fra virksomheden ?
Nå - men som svar på dine spørgsmål - hvis arbejdets form og udførelse er ok i f.m. vurderingen af, om det er et freelance-job eller lønmodtagerjob. Jeg tager udgangspunkt i det første.
Man siger, at man skal lægge 30% til timelønnen, for at kunne modsvare feriepenge, forsikringer, pensioner m.v. Du skal selv stå for indberetningen overfor skat, fuldstændig som hvis du sender en faktura ud til andre, dvs du har forskudsopgjort dig til xx kr., og får opkrævninger på B-skat og AM-bidrag. Der er ikke noget der hedder ATP som selvstændig.
Du skal lave en faktura plus moms, helt normalt.
Du kan - med kørebog - beregne KM-godtgørelse med 3,82 pr. kørt KM i egen bil. Bemærk, hvis du ikke kører i egen bil (ikke lånt af kammerat, eller cykel), er tingene ikke således. Så kan du få godtgjort positive udgifter ifm transporten.
Jeg vil lige vende tilbage til kontrakten .. for der er et eller andet jeg ikke helt synes stemmer. Har du arbejde hos andre end denne virksomhed, og sender fakturaer ? Har du tidligere været ansat som lønmodtager i virksomheden ? Er arbejdet du skal udføre en del af det du laver i din selvstændige virksomhed ?